Menu

مرکز مشاوره

نوبت دهی مرکز مشاوره

برای دریافت خدمات مشاوره حضوری و تعیین وقت با این شماره ها تماس بگیرید.

شماره های تماس

02144049385

02144049386

09360695153

تلفن مشاوره ای هوشمند

9092301369

کانال تلگرام: RavanAva@

خدمات تخصصی مرکز مشاوره

مشاوره ازدواج و پیش از ازدواج

درمان اختلالات روانی و رفتاری

مشاوره تحصیلی و کنکور

مشاوره شغلی

آموزش مهارت های زندگی

مشاوره کودک و نوجوان

بازی درمانی و افزایش خلاقیت در کودکان

خدمات مرکز مشاوره در یک نگاه

مشاوره فردی و گروهی

ارزیابی هوش و شخصیت

برگزاری کارگاه های آموزشی

آموزش والدین

همکاری با مدارس 

همکاری با مهدکودک ها

انجام پروژه های تحقیقاتی

پخش زنده شبکه های تلویزیونی

شبکه 1 | شبکه 2 | شبکه 3 | شبکه 4 | شبکه 5 تهران | شبکه HD | شبکه خبر | شبکه ورزش
پخش زنده سایر شبکه های رادیو و تلویزیون: پخش زنده | دانلود فلش پلیر

تازه ترین مطالب مرکز مشاوره

پوچی | Absurdity

پوچی | Absurdity

پوچی و بی معنایی یکی از نگرانی های مسلم هستی و دلواپسی غایی ست. اگر باید بمیریم، اگر خود باید دنیایمان را بنا کنیم، اگر هر یک در جهانی بی تفاوت به ما مطلقاً تنهاییم، پس زندگی چه معنایی دارد؟ چرا زندگی می کنیم؟ چطور باید زندگی کنیم؟

پوچی

پوچی و بی معنایی یکی از نگرانی های مسلم هستی و دلواپسی غایی ست. اگر باید بمیریم، اگر خود باید دنیایمان را بنا کنیم، اگر هر یک در جهانی بی تفاوت به ما مطلقاً تنهاییم، پس زندگی چه معنایی دارد؟ چرا زندگی می کنیم؟ چطور باید زندگی کنیم؟ اگر هدفی مقدر و از پیش تعیین شده وجود ندارد، پس هر یک از ما باید معنای خویش را در زندگی بسازیم. ولی آیا معنایی که خود برای خویشتن می آفرینیم، بنیه ی لازم برای تاب آوردن این زندگی را دارد؟ این تعارض پویای اگزیستانسیال ریشه در معمای مخلوقی در جستجوی معنا دارد که به درون جهانی خالی از معنا افکنده شده است.

یونگ معتقد بود پوچی زندگی را از سرشاری و آکندگی باز می دارد و در نتیجه «معادل بیماری است». او نوشته است: «فقدان معنا در زندگی نقش سرنوشت سازی در علت شناسی روان نژندی دارد. روان نژندی را باید در نهایت رنج یک روح انسانی دانست که معنای خویش را در نیافته است ... نزدیک به یک سوم بیماران من از هیچ روان نژندی ای که از لحاظ بالینی قابل وصف باشد، در رنج نیستند، بلکه از بی معنایی و بی هدفی زندگی شان در رنجند».

ویکتور فرانکل می گوید بیست درصد روان نژندی هایی که در تجربه بالینی اش با آن ها روبه رو می شود، منشأ «ذهن زاد» دارند یعنی ناشی از فقدان معنا در زندگی اند. یک بحران پوچی که هنوز به صورت نشانه های مجزای روان­نژندی تبلور نیافته (یک بحران اگزیستانسیال) از این هم شایع تر است و به زعم فرانکل در بیش از پنجاه درصد بیمارانش در یکی از بیمارستان های وین دیده شده است.به علاوه، فرانکل که همه ی زندگی حرفه ای خود را وقف مطالعه ی رویکرد اگزیستانسیال به درمان کرد، به وضوح به این نتیجه رسید که فقدان معنا مهمترین فشار روانی اگزیستانسیال به شمار می آید. از دیدگاه او، روان نژندی اگزیستانسیال معادل بحران بی معنایی یا پوچی ست.

رواندرمانگری دیگر با نام سالواتوره مادی در رساله ی تحسین برانگیزش درباره ی جستجوی معنا می گوید «ناخوشی اگزیستانسیال» در «ناکامی همه جانبه در جست و جو برای معنای زندگی» ریشه دارد. وی یک «روان نژندی اگزیستانسیال» را توصیف می کند که محتوی شناختی آن «بی معنایی یا ناتوانی مزمن در باور حقیقت، اهمیت، سودمندی یا ارزش همه ی آن کارهایی ست که فرد درگیر آن ها شده یا تصور انجامشان را داشته است». بنجامین ولمن نیز روان­نژندی اگزیستانسیال را همین گونه تعریف می کند: «ناکامی در یافتن معنای زندگی، این احساس که فرد چیزی ندارد که به خاطرش زندگی کند یا بجنگد، چیزی ندارد که امیدی به آن داشته باشد ... ناتوانی در یافتن هدف یا جهتی در زندگی، این احساس که گرچه افراد درکارشان عرق می ریزند، چیزی ندارند که از ته دل بخواهندش». نیکلاس هابز با این نظر موافق است: «فرهنگ امروزی اغلب روان نژندی هایی پدید می آورد که با آنچه فروید توصیف کرده، متفاوت است. ویژگی روان­نژندی های امروزی دیگر واپس رانی و تبدیل نیست .... فقدان بینش هم نیست بلکه فقدان درک هدف و معنای زندگی­ست».

معنای زندگی چیست؟ پرسشی ست درباره معنای کیهانی، در این باره که آیا زندگی در کل یا دست کم زندگی انسان دارای شکل کلی منسجمی ست یا نه. معنای زندگی من چیست؟ پرسش متفاوتی است و به همان چیزی اشاره دارد که فیلسوفان «معنای این جهانی» نامیده اند.

معنای این جهانی (معنای زندگی من) حاوی هدف است: کسی که واجد حس معناست، زندگی را دارای هدف یا کارکردی می بیند که باید به آن دست یافت، هدف یا اهدافی برتر که فرد مد نظر خویش قرار می دهد.

معنای کیهانی به معنای وجود نقشه ای خارج و برتر از فرد است و بی چون و چرا به نظمی جادویی یا معنوی در جهان اشاره دارد. کسی که دارای حس معنایی کیهانی ست، معمولاً معنای این جهانی مطابق با آن را نیز تجربه می کند: بدین معنا که معنای این جهانی فرد عبارت است از دست یابی به معنای کیهانی و یا هماهنگ شدن با آن.

سالواتوره مادی معتقد است بخش قابل توجهی از ناهنجاری های روانی موجود ناشی از احساس پوچی و بی معنایی ست. وی برای «ناخوشی اگزیستانسیال» سه شکل بالینی توصیف می کند: جهادگری، هیچ انگاری و گیاه واری.

ویژگی جهادگری میل قدرتمند به تکاپو و فدا کردن خویش در راه علت های دراماتیک و مهم است. این افراد به شکل نمایش به دنبال موضوعی می گردند؛ آن علت یا انگیزه را تقریباً بدون توجه به محتوایش می پذیرند. به محض آنکه یک علت تمام شد، این فعالان سرسخت و دو آتشه فوراً دلیل دیگری می یابند تا همیشه یک قدم جلوتر از پوچی که در پی شان است و رهایشان نمی کند، گام بردارند.

هیچ انگاری، گرایش فعال و فراگیر به تردید در فعالیت های فراهم کننده ی معناست. انرژی و رفتار فرد هیچ انگار در یأس ریشه دارد؛ و به دنبال لذت خشم آلودی ست که از ویران کردن حاصل می شود. مادی معتقد است هیچ انگاری چنان رایج است که حتی به عنوان مشکل به آن نگاه نمی شود؛ در واقع، اغلب جامه ی مبدل رویکردی بسیار روشنفکرانه و فرهیخته را برتن می کند.

گیاه واری سومین شکل شکل ناخوشی اگزیستانسیال، افراطی ترین درجه ی بی معنایی ست. فرد به طرزی اجباری و بی اختیار در جستجوی معنای انگیزه ها و علت ها نیست؛ با خشم به معنای پذیرفته شده از سوی دیگران نیز حمله نمی برد. در عوض در وضعیت بی هدفی و بی علاقگی شدید فرو می رود، وضعیتی که به شیوه های مختلف شناختی، عاطفی و رفتاری ابراز می شود. جزء شناختی آن عبارت است از ناتوانی مزمن در اعتقاد به مفید بودن و یا به ارزش هر یک از تلاش های زندگی. طنین عاطفی آن عبارت است از بی خاصیتی، دلزدگی و ملال فراگیر که خود را با افسردگی­های دوره ای نشان می دهد.

افرادی که به سندرم گیاه واری دچار می شوند، ممکن است به دلیل افسردگی همراه و تردیدهای آزاردهنده شان جویای درمان شوند. درمانگر باید توجه کند که چنین بیماری درگیر مشکلاتی نظیر احساس گناه  یا اعتماد به نفس-هویت و یا علائم جنسی یا پرخاشگرانه نیست. در عوض، بیمار با دلواپسی هایی از این قبیل دست به گریبان است: وقتی همه چیز با مرگ به پایان می رسد، چرا در زندگی زحمت کارکردن به خود بدهید؟ چرا نیمی از عمرتان را به مدرسه رفتن بگذرانید؟ چرا ازدواج کنید؟ چرا تشکیل خانواده دهید؟ چرا محرومیت را تحمل کنید؟ مگر همه ی ارزش ها بی دلیل و من درآوردی و همه ی هدف ها خیال باطل نیست؟

اگر این وضعیت تشخیص داده نشود و پیشرفت کند، فرد در بی تفاوتی عمیق تری فرو می رود. ممکن است با بدل شدن به گوشه نشین، الکلی مزمن یا ولگرد، از هرگونه ارتباط و درگیری در زندگی کناره گیری کند و یا شیوه ی مشابهی را در زندگی برگزیند.مادی معتقد است بسیاری از بیماران بستری در مراکز نگهداری، به گیاه واری دچارند ولی به دلیل آنکه باید تشخیصی مطابق طبقه بندی های رسمی بیماری ها بر آنان گذاشته می شده، انگ اسکیزوفرن ساده بر آن ها زده اند، اصطلاحی که امروزه مشخص شده کاملاً بی مسماست. بعضی بیماران مبتلا به گیاه واری تشخیص افسردگی روان پریشانه گرفته اند. گرچه علائم و نشانه های افسردگی ندارند، این طور فرض شده که چون رفتاری نباتی دارند، پس افسرده اند. مادی معتقد است دست کم بخشی از بیماران مراکز نگهداری که با این تشخیص ها یا دیگر انگ های بستری شده اند، باید با دقت بیشتر و با احتمال ناخوشی اگزیستانسیال مورد بررسی قرار گیرند.

خلاصه ی نتایج یک پژوهش تجربی در زمینه ی معنای زندگی نشان داد که:

1. فقدان حس معنا در زندگی رابطه ای کمابیش خطی با ناهنجاری روانی دارد: یعنی هر چه حس معنا کمتر باشد، شدت ناهنجاری روانی بیشتر است.

2. وجود معنای مثبت در زندگی با اعتقادات عمیق مذهبی مرتبط است.

3. وجود معنای مثبت در زندگی با ارزش های از خود برگذرنده مرتبط است.

4. وجود معنای مثبت در زندگی با عضویت در گروه ها، فداکاری برای یک آرمان و تعیین اهداف روشن در زندگی مرتبط است.

5. معنای زندگی را باید از چشم اندازی تکاملی نگریست: معنای زندگی فرد در طول زندگی تغییر می کند؛ سایر وظایف تکاملی باید بر تکامل معنا مقدم باشد.

البته درباره نتایج ذکر شده باید این نکته را یادآوری کرد که؛ مدرکی دال بر این مدعا که فقدان معنا، عامل ناهنجاری روانی ست، وجود ندارد. همه مطالعات پژوهشی همبستگی ها را بررسی می کنند: فقط نشان می دهند که کاهش معنای زندگی، یک کارکرد یعنی یک علامت  ناهنجاری ست.

 

Previous Article مرگ | Death
Next Article مشاوره پیش از ازدواج مؤثر چگونه است؟
چاپ
1145 به این مطلب امتیاز دهید:
5.0

دیدگاه خود را درج فرمایید

نام:
پست الکترونیک:
دیدگاه:
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
افزودن دیدگاه

دسته بندی مطالب مرکز مشاوره

رسیدن به موفقیت

مشاوره تحصیلی

آموزش مهارت های زندگی

مرکز مشاوره


مرکز مشاوره

جایگاه مرکز مشاوره با گذشت زمان و مدرن تر شدن زندگی انسان اهمیت بیشتری پیدا کرده است. و امروز تبدیل به یک نهاد خدماتی مهم در جوامع شده است.

مشاوره

مشاوره تعاملی است که بین مشاور به عنوان مشاوره دهنده و مراجع به عنوان مشاوره گیرنده به منظور کمک به مراجع انجام می گیرد. موضوعات مشاوره بسیار گسترده است و معمولاً افراد با اهداف گوناگونی به مرکز مشاوره مراجعه می کنند. در یک مرکز مشاوره متخصصان گوناگونی به فعالیت اشتغال دارند زیرا همانطور که گفتیم به دلیل پراکندگی موضوعات و وسعت مشکلات نیاز به تخصص و صرف زمان در ارتباط با هر مشکل است.

در یک مرکز مشاوره انواع مشاوره به شرح زیر انجام می گیرد:

1.مشاوره تحصیلی

2.مشاوره خانواده

3.مشاوره ازدواج

4.مشاوره شغلی

5.مشاوره کودک

6.مشاوره نوجوان

7.مشاوره زناشویی

8. مشاوره تلفنی

و ...

البته می توان این تقسیم بندی را به نوع دیگری نیز بیان کرد؛ که آن طبقه بندی خدمات مرکز مشاوره بر حسب مخاطب است:

1.کودک

2.نوجوان

3.بزرگسالان و جوانان

4.میانسالان

5.کهن سالان

و ....

این طبقه بندی نشان می دهد که بر حسب سن مشکلات افراد بسیار متفاوت می باشد، بعنوان مثال فردی که به مرکز مشاوره مراجعه کرده و 18 سال سن دارد به احتمال بسیاری مشکلات ارتباطی مرتبط با جنس مخالف یا مشکل با پدر و مادر را مطرح خواهد کرد.

و هنگامی که مراجعین مرکز مشاوره یک زوج جوان هستند مشکل کاملاً متفاوتی را مطرح خواهند کرد.


 مرکز مشاوره

تاریخچه مشاوره در ایران

در ایران مشاوره بین سال ۱۳۳۷ تا سال ۱۳۵۰ آغاز و جریان پیدا کرد. تربیت نیروی مشاوره نیز در دستور کار قرار گرفت. متأسفانه برنامه مشاوره و راهنمایی حذف شد و به جای آن در مدارس طرح مربیان پرورشی را اعمال کردند. اما کمبودهای این طرح مجدداً مسئولین را به فکر ایجاد مشاوره در مراکز انداخت. تا اینکه در سال 1364 هسته های راهنمایی دوباره راه اندازی شدند.

تاریخچه مشاوره درجهان

می توان گفت مشاوره در جهان  از این مراحل گذر کرده است و به اینجا رسیده است:

مرحله اول یا ابتدای قرن بیستم:

می توان گفت در ازتباط با مشاوره در ابتدای قرن بیستم و تا سال ۱۹۳۰ فعالیتهایی انجام شده است، اما این مشاوره ها  هنوز به شکلی علمی نداشته است.

مرحله دوم توسعه مشاوره در اواسط قرن بیستم بوده است:

 مر حله دوم شامل دوره بین سال های ۱۹۴۰ تا ۱۹۷۰ می باشد که در این دوره مشاوره، شکلی علمی پیدا کرد و نظریه هایی جامع در این رشته تدوین و ارائه شد.

مرحله سوم که مرحله تخصصی شدن مشاوره می باشد:

مرحله سوم که از سال ۱۹۸۰ میلادی آغاز شده و تا کنون ادامه دارد، در این دوره مشاوره جنبه تخصصی پیدا کرد. و مشاوران در این دوره به صورت تخصصی به ارائه خدمات مشاوره می پردازند.

در این دوره نیز شاهد گسترش مراکز مشاوره بوده ایم. مراکز مشاوره حتی در شهر های کوچک نیز راه اندازی شده و به مشاوره می پردازند. مراکز مشاوره امروزه در کل جهان و در اکثر کشورها برای مردم شناخته شده هستند و این مؤسسات از زندگی افراد قابل حذف نمی باشند.

در مراکز مشاوره مهمترین اصل این است که مراجع احساس راحتی و امنیت کند و این با رعایت اصل رازداری و توضیح آن به مراجع ایجاد می شود.

مراکز مشاوره از نظر نوع خدمات به انواع دیگری تقسیم می شوند:

مرکز مشاوره اعتیاد، مرکز مشاوره بازتوانی، مرکز مشاوره ازدواج، مرکز مشاوره کودک، مرکز مشاوره زناشویی، مرکز مشاوره خانواده و ...

مهمترین ویژگی مرکز مشاوره چیست؟

باید دانست ویژگی های مرکز مشاوره خوب بسیار زیادند ولی مهمترین ویژگی یک مرکز استفاده از تخصص مناسب در ارتباط با هر مشکل است. در واقع پس از پذیرش اولیه و برگزاری جلسات ابتدایی باید طرح درمانی برای مراجع در نظر گرفته شود.

 

به طور کلی یک مرکز مشاوره خدمات روانشناسی را در جامعه ارائه می دهد. در جوامع امروزی نیاز به این خدمات رفته رفته در حال افزایش است، و این به دلیل پدیده جهانی شدن و تغییرات سبک زندگی در افراد است که برای والدین و افراد این نیاز را ایجاد می کند که در زمینه تربیت فرزندان و سایر مسائل به یک متخصص در مرکز مشاوره مراجعه نمایند.

مدیران مراکز مشاوره، کارشناسان و روانشناسان مرکز مشاوره اظهار می کند نیاز به خدمات روانشناسی و مشاوره ای به طور گسترده ای رو به افزایش است.

در یک مرکز مشاوره افراد با طیف گسترده ای از مشکلات مراجعه می کنند؛ برخی از شایعترین علل افراد به مرکز مشاوره عبارتند از:

1.       مشکلات خانوادگی:

1.1   مشکلات زناشویی

1.2   مشکلات والدین با فرزندان

1.3   مشکلات طلاق

1.4   خیانت زناشویی

2.       مشکلات فردی:

2.1   افسردگی

2.2   اضطراب

2.3   استرس

2.4   اختلالات رفتاری- هیجانی

2.5   مشکلات عاطفی

2.6   مشکلات ارتباطی

2.7   ناامیدی

3.       سایر مشکلات:

3.1   افت تحصیلی

3.2   مشاوره تحصیلی

3.3   مشاوره شغلی

3.4   عدم رضایت شغلی

 در یک مرکز مشاوره ممکن است رواندرمانی و دارودرمانی با هم به کار گرفته شود به همین منظور ممکن است یک روانپزشک در مرکز مشاوره حضور داشته باشد و یا اینکه مرکز مشاوره مراجع را به یک روانپزشک خارج از مرکز ارجاع دهد. به همین منظور مدیریت مرکز مشاوره ممکن است با یک یا چند روانپزشک به منظور ارجاع و پیگری مراجعان از قبل هماهنگ نماید.

به منظور حمایت 24 ساعته در 7 روز هفته مراجعان می توانند با خط همراه اورژانسی مرکز مشاوره و یا تلفن هوشمند مشاوره ای تماس بگیرند. مرکز مشاوره معمولاً مشاوره ای محرمانه همراه با اطلاعات بسیار وسیع و گسترده و در کنار آن خدمات ارجاعی مؤثر به مراجعان ارائه می دهد.

در یک مرکز مشاوره متخصصان می بایست به تفاوت های فرهنگی و اجتماعی در نحوه کمک و ارائه خدمات به مراجعین مرکز مشاوره اهمیت بسیاری بدهد. و به همین منظور مشاورین و روانشناسان مرکز مشاوره می بایست سعی نمایند در این زمینه اطلاعات بین فرهنگی خود را بالا ببرند و از فرهنگ ها و قومیت های مختلف اطلاعات جامعی داشته باشند. به همین منظور مطالعه تاریخچه ای مسائل فرهنگی، اجتماعی و قومیتی بسیار اهمیت دارد و می تواند موجب ارتباط سریعتر و تحکیم ارتباط مشاوره ای شود.

 از دیگر ویژگی های یک مرکز مشاوره موفق این است که متخصصان مرکز مشاوره می بایست بخشی از زمان و درآمد سالیانه خود را صرف بازآموزی و یادگیری روش های موثر نمایند. به طور کلی با توجه به ویژگی های شخصیتی هر مشاوری به نظریه ای خاص جذب می شود و بهتر است در یک مرکز مشاوره روانشناسانی با دیدگاه های متنوع و متفاوت اشتغال داشته باشند.

با توجه به اهمیت اشتغال در دنیای امروزه یک مرکز مشاوره می بایست از داشتن یک متخصص مشاوره شغلی بهره بگیرد. مشاوران شغلی در مراکز مشاوره اهمیت بسزایی دارند زیرا بخش قابل توجهی از زمان روزانه آدمی در محل کار سپری می شود. و به طور کلی بخش زیادی از عمر انسان در فعالیت های شغلی مصروف می گردد بنابراین می توان انتظار داشت که تا چه حد رضایت شغلی می توان موجب افزایش رضایت در سایر جنبه های زندگی، از جمله؛ زندگی زناشویی، زندگی فردی و غیره شود.

مرکز مشاوره معمولاً از تخصص یک روان­سنج که به آزمون­های روانی، اهمیت استفاده و تفسیر نتیجه آنها اشراف کامل دارد نیازمند است. آزمون های مورد استفاده در مرکز مشاوره معمولاً به دو  دسته اصلی شامل؛ آزمون های عینی  و آزمون های فرافکن تقسیم می شوند.

مشاوره تلفنی

پیشرفت تکنولوژی و پیچیدگی زندگی امروز منجر به بروز بحرانهای مختلف فردی و اجتماعی شده که این امر خود ناراحتی های روانی، تقلیل روابط و افول ارزشهای انسانی را به دنبال داشته است. مواجهه با عواقب پیشرفت سریع و غیرقابل کنترل تکنولوژی، ایجاد شیوه های مختلف شناخت مشکلات فردی و اجتماعی، پیشگیری و کاهش و رفع آنها را ضروری ساخته است.

امروزه، گسترش وسایل ارتباط جمعی و پیچیدگی روابط اجتماعی ضرورت استفاده از سایر شیوه های مشاوره از جمله مشاوره تلفنی را ایجاب نموده است. در این راستا مرکز مشاوره روان آوا با راه اندازی مشاوره تلفنی به صورت تلفنی هم به مراجعان خدمت رسانی می نماید.

بنا به تعریف انجمن مشاوره انگلستان، مشاوره تلفنی به معنای ایجاد یک رابطه ی قراردادی و مداوم تلفنی با رعایت اصول مشاوره ای بین یک مشاور متخصص و مجرب و یک تماس گیرنده می باشد. مشاوره حضوری و مشاوره تلفنی مؤثرترین خدمات و فوریت های مشاوره فردی، خانوادگی، آسیب های روانی – اجتماعی و جسمی را در برمی گیرد.

باید اضافه کرد که مشاوره هم علم است و هم هنر؛ علمی که از راه آموزش تخصصی و در راستای کاربرد عملی شکل می گیرد و هنری که علاوه بر فنون و مهارت های خاص، استعداد فطری و آمادگی های ویژه لازم را می طلبد، آمادگی هایی که هر فرد باید قبل از ورود به این حرفه دارا باشد و همگام با آموزش، آن را بارور سازددر مشاوره تلفنی، به دلیل شرایط خاص و عدم امکان بکارگیری مهارت غیرکلامی، تبحر و کسب مهارت های بیشتر در شناسایی مشکلات تماس گیرندگان از طریق تلفن ضرورت دارد.

مشاوره تلفنی یکی از شیوه های مداخلاتی جدید می باشد که به سرعت در سرتاسر جهان گسترش کمی و کیفی یافته است. در کشور ما به دلیل وسعت جغرافیای، افزایش جمعیت و وجود پاره ای از اعتقادات سنتی و مذهبی، استفاده از مشاوره تلفنی بسیار شایع و متداول است. استقبال چشمگیر تماس گیرندگان و افزایش روزافزون آنها و همچنین ارائه خدمات متنوع مشاوره ای منجر به افزایش کیفیت و تخصصی شدن خدمات شده است.

 


 

دی ان ان evoq