Menu

مرکز مشاوره

نوبت دهی مرکز مشاوره

 

شماره های تماس جهت تعیین نوبت

شعبه قلهک( شمال و شمال شرق تهران؛ قلهک- جنب مترو قلهک- مرکز مشاوره روزنه (رهیار)
02188253229-09360695153

شعبه گیشا ( غرب و شمال غرب تهران؛ گیشا- جلال آل احمد- مرکز مشاوره شیوا)

02188253229-09360695153

 

شعبه صادقیه (غرب تهران؛ ضلع شمالی ایستگاه مترو صادقیه- مرکز مشاوره فرحبخش)

02188253229-093606951530

تلفن مشاوره ای هوشمند9092301369

خدمات تخصصی مرکز مشاوره

مشاوره ازدواج
مشاوره
 پیش از ازدواج

مشاوره خانواده
درمان اختلالات روانی و رفتاری
مشاوره تحصیلی وکنکور
مشاوره شغلی

آموزش مهارت های زندگی

مشاوره کودک و نوجوان

بازی درمانی و افزایش خلاقیت در کودکان

خدمات مرکز مشاوره در یک نگاه

مشاوره فردی
مشاوره
گروهی
ارزیابی هوش
روانشناس کودک
ارزیابی شخصیت
برگزاری کارگاه های آموزشی ویژه عموم
برگزاری کارگاه های آموزشی ویژه متخصصین

آموزش والدین
همکاری با مدارس
همکاری با مهدکودک ها
انجام پروژه های تحقیقاتی

تازه ترین مطالب مرکز مشاوره

مهارت حل مسئله Problem Solving Skill
مرکز مشاوره
/ دسته بندی ها: آموزش

مهارت حل مسئله Problem Solving Skill

مهارت حل مساله چیست؟

مهارت حل مساله 


فهرست مطالب:


1.ضرورت مهارت حل مسأله

2.کاربرد مهارت حل مسأله

3.آشنایی با مهارت حل مسأله

4.مراحل تکنینک حل مسأله

   4.1-پذیرش موقعیت

   4.2-تعریف مشکل

      4.2.1تعریف مشکلات پیچیده

      4.2.2اولویت بندی مشکلات

      4.2.3بازبینی درک خود از مشکل حاضر

      4.2.4تعیین نقش خود در مشکل

5.بارش فکری راه حل ها

6.تصمیم گیری

7.طرح ریزی برای اجرای بهترین راه حل

8.اجرای راه حل انتخاب شده

9.ارزیابی نتایج اجرای راه حل



مهارت حل مساله 


مواجهه و چالش موفقیت آمیز با مشکلات، بخشی از زندگی روزمره هر فرد می باشد. همه افراد در زندگی با مشکلاتی روبرو می شوند که باید برای آنها راه حل های صحیح و منطقی بیابند.برخی در برابر مشکلات، راه حل های نامناسبی را بر می گزینند. اما باید به خاطر داشت که با اندکی تأمل و اندیشه می توان از میان دهها راه حل ممکن، بهترین آنها را انتخاب کرد تا کمترین آسیب را در برابر مشکل ایجاد شده، تجربه نمود.

          این تصور که "همه مشکلات قابل حل هستند"، غیرمنطقی و خلاف واقعیت است. با این وجود اگر زمان کافی به بررسی جامع، منطقی و خلاقانه مشکلاتمان اختصاص دهیم، اغلب آنها قابل حل بوده و استرسی برای ما ایجاد نخواهند کرد. اکثر افراد خیلی برای حل مشکل خود وقت نمی گذارند و لذا بسیاری از راه حل های موجود را نادیده می گیرند. اندیشه سطحی و تصمیم گیری های سریع و عجولانه، معمولاً به حل کارآمد مشکل نمی انجامد چرا که در چنین تفکری، مسائل عمیق و مهم از نظر دور می مانند. با مطالعه این مقاله شما می توانید نگاه عمیق تری به مشکلات خود بیندازید و راه حلی را برای مقابله با آن انتخاب کنید که کمترین پیامد منفی و بیشترین پیامد مثبت را برای شما و دیگران داشته باشد.

         

ضرورت مهارت حل مسأله

خانم جوانی پس از یک روز خسته کننده با حالتی پریشان و ناراحت به خانه بر می گردد. شکی که مدتها نسبت به خیانت همسرش داشت، امروز به یقین تبدیل شده بود. خانه خلوت و آرام است. نگاه زن به قاب روی دیوار اتاق خواب می افتد که تصویر همسرش و او را در لباس عروسی به نمایش گذارده است. با عصبانیت قاب را از روی دیوار برداشته و آن را به زمین می کوبد و بلند بلند شروع به گریه می کند.  احساس خشم و سردرد شدیدی او را فرا می گیرد. برای خوردن قرص آرامبخش به آشپزخانه می رود، اما یکباره تمام محتوی قوطی قرص را در لیوان آب خالی کرده و ان را سر می کشد و بدین ترتیب به زندگی خود خاتمه می دهد.

داستان فوق، پایان تلخی از مواجهه با یک مشکل حاد را به تصویر کشیده است. قطعاً این خانم در ان لحظه تشخیص نداده که راه حل های بهتری هم برای کنار آمدن با این گونه مشکلات عاطفی وجود دارد.

مهارت حل مسأله می تواند به فرد کمک کند تا در چنین موقعیت های دشواری به تفکر پرداخته  و منطقی ترین راه حل را برای مقابله با تجارب استرس زای زندگی برگزیند.


کاربرد مهارت حل مسأله

مطالعات نشان داده اند که افرادی که با مهارت حل مسأله آشنا بوده و ان را در زندگی روزمره شان بکار می بندند، استرس یا فشار روانی کمتری را در زندگی روزمره شان بکار می بندند، استرس یا فشار روانی کمتری را در زندگی تجربه می کنند. همچنین یافته ها دال بر آن است که بسیاری از افراد در زندگی با مشکل، دردسر، گرفتاری، بحران و ... روبرو می شوند، اما همه آنها به طور یکسان از این تجارب استرس زا آسیب نمی بینند. چون آنچه مهم است آن است افراد در مواجهه با این گونه موقعیت های دشوار چگونه می توانند به شیوه ای صحیح  عمل کنند و با نیروی فکر خود با مشکلات غیر قابل اجتناب زندگی کنار بیایند. در واقع توانائی حل موفقیت آمیز مسائل، ارتباط نیرومندی با سلامت روان افراد دارد.

برخی افراد به اشتباه معتقدند که آنها مهارت های حل مسأله را ندارند اما واقعیت آن است که آنها از مهارت های لازم برای حل مسائل برخوردارند فقط کافی است نحوه بکارگیری این مهارت در موقعیت های واقعی زندگی را تمرین کنند. یک راه برای اثبات این موضوع آن است که به گذشته خود فکر کنید و ببینید تا کنون برای حل مشکلاتی که پیش رو داشته اید، از چه راهکارهایی استفاده کرده اید. پس همواره به خاطر داشته باشیدکه مشکل حادی که در حال حاضر برایتان پیش آمده، اولین مشکلی نیست که با آن روبرو شده اید. شما مشکلات بسیار دیگری از این قبیل را در زندگی با موفقیت پشت سر گذارده اید، پس می توانید از عهده این یکی هم برآیید. فقط کافی است به اندازه کافی برای آن وقت گذاشته و آن را به شیوه ای منطقی حل کنید.


آشنایی با مهارت حل مسأله

در فرایند "حل مسأله" فرد باید در رویارویی با مشکلی که در حال حاضر ایجاد شده است بتواند راه حل های زیادی را پیدا کند و سپس با فرایند تصمیم گیری و با در نظر گرفتن پیامدهای هر یک از این راه حل ها، بهترین انها را برای رفع مشکل حاضر بکار ببندد. بر این اساس افراد نیازمندند که "چگونگی تفکر و نه فقط چرایی آن را یاد بگیرند".

بعضی افراد حتی قادر به برطرف کردن مسائل روزمره خود نبوده و در مقابل کوچکترین مشکلی که برایشان پیش می آید، دچار پریشانی، دست پاچگی، آشفتگی و ناراحتی می شوند. افرادی که فاقد توان حل مسائل و مشکلات خود هستند، معمولاً:

1-وجود مشکل را دلیل بر ضعف، بی کفایتی، بی لیاقتی و یا بدشانسی خود می دانند.

2-مسئولیت ایجاد مشکل را به گردن دیگران انداخته و برای حل آن قدمی بر نمی دارند.

3-به هنگام مواجهه با مشکل به جای اندیشیدن برای حل آن، مدام خود یا دیگران را سرزنش و ملامت می کنند.

4-معتقدند یک دنیای خوب، دنیای بدون مشکل است.

5-روش معمول این افراد، اجتناب یا فرار است.

6-معمولاً بدون اندیشه کافی و با عجله و تکانشی عمل می کنند.

7-خودشان را باور نداشته و در مقابل مشکلات احساس درماندگی و ناامیدی می کنند.

8-قادر به پیش بینی پیامد رفتارهای خود و تشخیص راه حل بهینه نیستند.

در مقابل این گروه، افراد دیگری نیز وجود دارند که حل مسائل و مشکلات متنوع نه تنها در درون آنها آشوبی ایجاد نمی کند، بلکه آنها رابه این سطح از خودآگاهی می رساند که با پشت سر گذاردن هر مشکل، درس جدیدی از زندگی گرفته و نقاط ضعف خود را بهبود بخشند. عمده ترین علت موفقیت این افراد آن است که به هنگام روبرو شدن با مشکلات، از روشی منظم و مرحله به مرحله استفاده می کنند. در حالی که گروه اول فاقد این توانمندی هستند.


مراحل تکنینک حل مسأله

تکنیک "حل مسأله" مستلزم طی مراحلی است. شما در هر مرحله باید به سؤال خاصی پاسخ دهید، به عنوان مثال "تعریف دقیق مشکل چیست؟". سعی کنید وقت کافی برای تمرین این مهارت اختصاص دهید و بارها آن را به طور ذهنی در مورد مشکلات مختلفی که ممکن است برایتان پیش بیاید، بکار بگیرید. این کار باعث می شود شما آمادگی لازم را برای استفاده از این مهارت در موقعیت های واقعی زندگی کسب نمایید.

بهتر است برای پاسخگویی به سرالات هر مرحله از قلم و کاغذ استفاه کنید. نوشتن به شما کمک می کند تا تفکر بازتری داشته باشیدو این امکان را فراهم می کند که در صورت موفق نبودن یک راهحل بتوانید به مرحله قبل بازگشته و گزینه منطقی تر دیگری را برگزینید و بدین ترتیب ناچار نخواهید بود که روند حل مسأله را از اولین مر حله آغاز کنید.

 با دنبال نمودن آنچه که در ذیل به عنوان مراحل "حل مسأله" آمده، افراد یاد می گیرند که چگونه برای حل مؤثر مشکلاتشان گام بردارند تا به نتیجه مطلوبی دست یافته و استرس کمتری را تجربه نمایند.

 

1-پذیرش موقعیت

در وهله اول افراد باید یاد بگیرند که مشکلات خود را پذیرفته و از زیر آنها شانه خالی نکنند. بسیاری از افراد وقتی با مشکل حادی روبرو می شوند، ممکن است آن را خیلی دشوار و غیر قابل تحمل ببیند و حتی از فکر کردن به آن ناتوان باشند. مثلاً والدینی را در نظر بگیرید که چون از معتاد شدن فرزندشان بسیار نگران و هراسان هستند، با وجود آنکه عوامل زمینه ساز اعتیاد نیز در فرزندشان وجود دارد، اما حتی نمی خواهنداحتمال بدهند که این مشکل ممکن است در خانواده آنها ایجاد شود و باید برای آن چاره ای بیندیشند. این افراد ممکن است ابتدا مشکل افت تحصیلی فرزندشان را نادیده بگیرند، پس از مدتی مشکل رفت و آمدها و دوستان ناباب فرزندشان را انکار می کنند و شاید سیگار کشیدن او را نیز به نوعی تحمل کنند. در نهایت زمانی می رسد که این نوجوان در دام اعتیاد گرفتار شده و دیگر به جایی رسیده که به آسانی مراحل قبل، قابل حل نخواهد بود. همین والدین ممکن است در صورتی که دوستی داشته باشند که با چنین مشکلی راجع به فرزند خود روبرو است، مشاوران بسیار خوبی برای او بوده و راه حل های مناسبی نیز برای مواجهه با مشکل وی و فرزندش ارائه نمایند. در واقع این افراد به جای آنکه مشکلات خود را به عنوان چالشهایی در زندگی تصور کنند که نیازمند رسیدگی و مقابله می باشند، به آنها با دید یک فاجعه می نگرند و چون بار احساسی و استرس موجود در آن بسیار زیاد است از عهده حل آن بر نمی آیند. یک راه مؤثر برای رویارویی و تفکر راجع به مشکل، متعلق به دوستشان است نه خودشان؛ یعنی از دیدگاه فرد دیگری به موضوع بنگرند. بدین ترتیب خود را از مشکل جداکرده و استرس موجود در آن را بهتر تحمل می کنند، لذا بهتر می توانند به بررسی آن و جستجوی راه حل مناسب بپردازند.


2-تعریف مشکل

تا زمانی که برای فرد روشن نگردد که با چه مشکلی روبرو است، نخواهد توانست راه حل مناسبی برای آن برگزیند. علت اصلی اینکه برخی افراد در رویارویی با مشکلات، اغلب مصیبت زده و حیران شده و از زیر آن فرار می کنند، نیز همین است که درک صحیحی از مشکل ندارند و در مواجهه با آن سردرگم می شوند. برخی نیز علیرغم آزمودن راه حل های بسیار هنوز در حل مشکل خود ناتوانند، چون اینان بدون انکه مشکل پیش آمده راتعریف کرده و ابعاد آن را مشخص سازند، سریعاً در برابر آن واکنش نشان داده و از همین رو بسیاری از جنبه های آن غفلت کرده و لذا راه حل های آنان نیز جامع و کارآمد نخواهد بود و با شکست روبرو خواهند شد. بنابراین، بسیار حائز اهمیت است که مشکل به روشنی و به طور کامل تعریف شده و وسعت آن مشخص گردد.

افراد معمولاً به برداشتی که از مشکل دارند پاسخ می دهند، نه به آنچه که واقعاً رخ داده است. از این رو ابتدا سعی کنید درباره آنچه که از آن به عنوان "مشکل" یاد می کنید، اطلاعات بیشتر و دقیقتری بدست بیاورید. برای تعریف مشکل می توانید این سؤالات را از خودتان و یا افراد دیگری که کاملاً در جریان امر قرار داشته و می توانند به شما کمک کنند، بپرسید:

*چه چیزهایی پیش آمده که باعث شده شما پی ببرید یک "مشکل" وجود دارد؟

*مشکل کجا ایجاد شده است؟

*چرا ایجاد شده است؟

*چطور ایجاد شده است؟

*چه زمانی رخ داده است؟

*چه کسانی درگیر آن هستند؟ (توجه داشته باشید که منظور از این سؤال این نیست که "چه کسی باعث ایجاد این مشکل شده است" چون سرزنش کردن خود یا دیگران نه تنها به حل مشکل کمک نمی کند، بلکه موقعیت را از این هم بدتر کرده و شما را از مسیر صحیح منحرف می سازد).

 

بر این اساس شما باید یک توصیف 5 جمله ای از مشکل ارائه دهید. بدین ترتیب که با عباراتی از این قبیل شروع کنید که "فلان چیز باید رخ می داد ، اما این گونه نشد ..." یا "فلان چیز رخ داده است، اما نباید پیش می آمد ..." و این جملات که "چه چیزی رخ داده است"  را با پاسخ به 4 پرسش دیگر شامل "کجا"، "چطور"، "با چه کسانی" و "چرا" تکمیل نمایید.

مسائل پنهان زیربنایی مشکل نیز باید بررسی شوند چرا که نقش عمده ای در آنچه که به عنوان مشکل حاضر جلوه گر شده، دارند و ممکن است بدون در نظر گرفتن آنها نتوان مشکل را حل نمود . اگر مشکل به دقت تعریف نگردد، قطعاً یافتن راه حل مناسب برای آن بسیار دشوار یا غیر ممکن خواهد بود (گاهی اوقات تعریف صحیح مشکل، خود می تواند کلید اصلی حل آن باشد).

سعی کنید تا حد امکان مشکلتان را در قالب مفاهیم عینی و اختصاصی تعریف کرده و از بکار بردن عبارات کلی اجتناب کنید. مثلاً "مشکل من، افت تحصیلی فرزندم است" یک تعریف کلی است و نمی توان راه حل مناسبی برای آن ارائه کرد. اما اگر همین مشکل این گونه بیان گردد که "مشاجرات خانوادگی بین من و همسرم باعث شده که نتوانیم مثل سابق به مسائل مربوط به مدرسه فرزندمان بپردازیم و از سوی دیگر نگرانی خود او در مورد احتمال طلاق والدینش باعث شده تا عملکرد تحصیلی اش افت افت نماید"، به سادگی می توان به راه حل های احتمالی موجود برای این مسأله دست یافت.

 

تعریف مشکلات پیچیده

گاهی اوقات برخی مشکلات به قدری پیچیده و مبهم هستند که طی مرحله فوق نمی توان آنها را به گونه ای تعریف کرد که مشخص و قابل درک باشند. در این مواقع باید مشکل اصلی را به چند مشکل فرعی مرتبط با هم تقسیم کرده و روند تعریف مشکل را برای هریک از آنها اعمال نمایید.


اولویت بندی مشکلات:

در صورتی که با چند مشکل فرعی مرتبط به هم روبرو شدید، باید ببینید که چه مشکلاتی در این میان اهمیت بیشتری دارند و سریعتر باید مور رسیدگی قرار بگیرند. توجه داشته باشید که باید بین "اهمیت" و "ضرورت" تفاوت بگذارید. اغلب ما برای مشکلات "مهم تر"، "ضرورت" چندانی قائل نمی شویم و رسیدگی به آنها را به تعویق می اندازیم. در حالیکه مشکلاتی که از "اهمیت" بیشتری برخوردارند، باید بیشتر از مشکلات "فوری یا ضروری"مورد توجه قرار بگیرند.

به عنوان مثال دانش آموزی را در نظر بگیرید که از امتحان پایان دوره با وجود اهمیتی که دارد، صرفاً به خاطر اینکه چند ماه دیگر به آن مانده و فعلاً ضرورتی ندارد، غافل می شود. این مشکل در شب امتحان، ضرورت پیدا می کند اما چون از قبل برای آن برنامه ریزی نشده و از اهمیت موضوع غفلت شده، به سختی قابل حل خواهد بود بنابراین:

مشکلات خود را به ترتیب "اهمیت" اولویت بندی کنید نه "ضرورت".


بازبینی درک خود از مشکل حاضر:

امکان دارد شما مشکل را آن گونه که واقعاً هست نبینید و در ادراک شرایط حاضر دچار سوگیری یا خطا شده باشید. از همین رو بهتر است درک خود را از مشکلی که پیش امده را با کمک نظرخواهی از دیگران و مشورت با افراد آگاه، مورد بازبینی و (در صورت لزوم) اصلاح قرار دهید.

تعیین نقش خود در مشکل

سعی کنید نقش واقعی خود را در ایجاد مشکل کاملاً در نمایید. گاهی افراد به قدری تحت استرس و فشار ناشی از ایجاد مشکل هستند که سریعاً شروع به سرزنش و توبیخ دیگران و اطرافیانشان کرده و هیچ مسئولیتی را متوجه خود نمی بینند. گاهی نیز عکس این قضیه رخ می دهد و افراد به قدری در برابر مشکل ایجاد شده احساس گناه می کنند که مسئولیت دیگران را نادیده گرفته و تمام تقصیرات را متوجه خود می بینند. مسلم است که در هیچ یک از موارد فوق، تعریف صحیحی از مشکل ارائه نشده و حل آن به سختی امکان پذیر خواهد بود.


3-بارش فکری راه حل ها

پس از تعریف مشکل، مرحله بعدی بررسی راه حل های ممکن است. سعی کنید تا حد امکان درباره راه حل ها فکر کنید، اهمیتی ندارد که راهحل هایی که مطرح می کنید، احمقانه یا غیر واقعی باشند. در این مرحله نباید هیچ راه حلی را حذف کنید و تا جایی که می توانید روشهای مختلف رویارویی با مشکل را در نظر گرفته و آنها را یادداشت کنید. هر چیزی می تواند به عنوان راه حل بیان شود. حتی اگر یک راه حل تخیلی یا جادویی مثل "یک کیسه پول از آسمان بیفتد" هم به ذهنتان رسید، آن را از قلم نیندازید. این تکنیک بارش فکری نام دارد و بر این اساس استوار است که "کمیت"، تولید "کیفیت" می کند. در واقع در این مرحله، کمیت راه حل هایی که ارائه می دهید مهم است، نه کیفیت آنها. اما چون از ابتدا به کیفیت راه حل اندیشیده نمی شود، ممکن است در میان آنها را حل های مناسبی نیز پیدا شود که در حالت معمول و ایجاد سانسور، شاید به آنها نزدیک نمی شدید. در این مرحله به منظور تمرین بیشتر می توانید از دیگران نیز کمک بخواهید و هر آنچه را که بیان می کنند یادداشت کنید. اما به خاطر داشته باشید که در نهایت خود شما باید به انتخاب بهترین راه حل بپردازید.


4-تصمیم گیری

این مرحله، شامل انتخاب بهترین راه حل است. لیستی را که از مرحله قبل راجع به تمامی راه حلهای فرضی تهیه کرده اید، پیش روی خود گذارده و هر راه حلی را که تصور می کنیدبه نوعی اجرای آن امکانپذیر نیست، از ایست حذف کنید. راه حلهای باقیمانده لیست را از نظر پیامدهای احتمالی مثبت و منفی هر راه حل مورد ارزیابی قرار دهید. در انتخاب بهترین راه حل موارد زیر را در نظر بگیرید:

*آیا این راهکار، امکان پذیر است؟

*آیا این راهکار به حل مؤثر مشکل خواهد انجامید؟

*کدام راهکار می تواند مشکل را برای طولانی مدت – نه به طور موقت – حل کند؟

*کدام راهکار در حال حاضر قابلیت اجرایی بیشتری دارد؟ آیا منابع لازم برای اجرای آن را در اختیار دارم؟ آیا از عهده انجام آن بر می آیم؟ آیا برای اجرای آن به قدر کافی زمان دارم؟

*پیامدهای منفی و خطرات احتمالی مربوط به انجام این راه حل ها کدامند و آیا حل مشکل، به آن می ارزد که این پیامدهای منفی را نیز به همراه داشته باشد یا خیر؟

 

بدیهی است که همواره برای رسیدن به هر چیز باارزش باید بهایی نیز بپردازید. اما توجه داشته باشید که ارزش آنچه را که به دست می آورید باید بیشتر از آن چیزهایی باشد که از دست می دهید.


5-طرح ریزی برای اجرای بهترین راه حل

پس از انتخاب بهترین روش برای حل مشکل، باید برای به اجرا در آوردن آن راهکار طرح ریزی کنید. طرح ریزی برای عمل می تواند به شما کمک کند تا قبل از به عمل در آوردن راه حل، آن را مرور کنید. این مرور ذهنی می تواند شناختی (تفکر در مورد آن) یا رفتاری باشد. مرور ذهنی از اهمیت خاصی برخوردار است، چرا که برخی مشکلاتی که در اجرای راه حل ممکن است با آنها روبرو شوید، مشخص می شوند و همچنین توانایی شما را برای اجرای راه حل افزایش می دهد.

در این مرحله به موارد زیر توجه کنید:

*به دقت بررسی کنید که "وقتی مشکل حل شود، وضعیت چگونه خواهد بود؟"

*چه گامهایی باید برداشته شوند تا راهکار انتخاب شده به عمل در آید؟(در این مورد دقیقاً مشخص کنید که چه کسی چه کارهایی باید انجام دهد و صرفاً به اینکه "من باید سخت تر تلاش کنم" اکتفا نکنید).

*چطور باید تشخیص دهید که آیا گامها به درستی طی می شوند یا خیر؟ (اینها همان شاخص های موفقیت طرح شما برای حل مشکل هستند).

*چه منابعی اعم از هزینه، افراد یا تسهیلات برای اجرای راه حل نیاز دارید؟

*برای اجرای راه حل چقدر وقت نیاز است؟ (برنامه ای تهیه کنید که در آن زمان آغاز کار و زمانی که انتظار می رود شاخص های موفقیت حاصل شوند، مشخص شده باشد).

 

پاسخ سؤالات فوق را یادداشت کرده و طرح خود را با کسانی که به نوعی در آن دخیل هستند، مطرح نمایید.


6-اجرای راه حل انتخاب شده

وقتی برای اجرای راه حل انتخاب شده طرحریزی شد، گام بعدی، عمل کردن به آن راه حل است. در طی اجرای راهکار، مراقب باشید که فرایند به همانگونه ای که برنامه ریزی کرده بودید، پیش برود. گاهی اوقات راه حلی که انتخاب می شود، صحیح است اما چون به طرز صحیحی اجرا نمی گردد، به شکست در حل مسأله و بهبود شرایط می انجامد. اگر روند اجرای راه حل با طرحی که پیش بینی کرده اید همخوانی نداشت، بررسی کنید که آیا منابعش پیش بینی شده برای اجرای طرح کافی است؟ آیا زمان یا نیروی بیشتری برای به عمل در آوردن این راهکار نیاز ایت؟ آیا باید طرح بهتری برای اجرای این راهکار اندیشید؟ و ...


7-ارزیابی نتایج اجرای راه حل

پس از اجرای راهکار، ارزیابی اثرات آن اهمیت می یابد. شما باید بررسی کنید که:

*آیا این راهکار کارآمد بوده و به حل مشکل انجامیده است؟

*آیا باعث بهبود شرایط شده است؟

*آیا می توان با استفاده از راهکار دیگری به نتایج بهتری دست یافت؟

در صورتی که مشکل با استفاده از این روند حل شده باشد، فرایند حل مسأله پایان می یابد. در غیر اینصورت باید به مرحله 4 (تصمیم گیری) بازگشته و از بین لیست راه حل ها، گزینه دیگری را انتخاب کنید. همچنین ممکن است با استفاده از تجربه ای که در این میان کسب کرده اید، راهکار بهتری به ذهنتان برسد که در ابتدا به آن فکر نکرده اید. پس از انتخاب راه حل جدید، سایر مراحل را در مورد آن اجرا کنید.

همانطور که قبلاً نیز اشاره شد، یادگیری مهارت های حل مسئله، اگر چه به نظر ساده است اما در شیوه زندگی افراد اهمیت به سزایی دارد. سعی کنید این تکنیک را به عنوان یکی از ضروری ترین مهارتهای زندگی، به خوبی فراگرفته و همواره آن را در موقعیتهای مختلف زندگی روزمره تان بکار ببندید.

شما می توانید این مهارت را به کودکان نیز آموزش دهید تا از هم اکنون یاد بگیرند در مواجهه با مسائلی که برایشان پیش خواهد آمد چگونه برخورد نمایند. آموزش حل مسئله به کودکان تمرین دشواری نیست، فقط نیازمند کمی تمرین و ساده سازی اطلاعات برای دنبال کردن آنها هستند. بدین منظور می توانید با استفاده از بازی یا نقاشی، مثالهای ساده ای که متناسب با سن آنها باشند را بکار بگیرید. مثلاً یک نمونه از مشکلات کودک می تواند این باشد که "دوستش، خوراکی او را بدون اجازه برداشته است". از کودک بخواهید خودش هر راه حلی را که به ذهنش می رسد، بیان کند و به او کمک کنید تا به بهترین آنها دست یابد.

 

نکات کلیدی حل مسئله

*به خاطر داشته باشیدکه شما قبلاً نیز همواره و به طور روزمره با مشکلاتی روبرو شده اید. گاهی اوقات، وقتی با مشکلی روبرو می شویم، به قدری درگیر آن شده که دیگر نمی توانیم راه حلی برای آن در نظر بگیریم. این مراحل حل مسئله به شما کمک می کندکه بتوانید این گونه مشکلات دشوار را اداره کنید.


پذیرش موقعیت

*به خاطر داشته باشید که مشکل را به عنوان یک چالش ساده در نظر بگیرید، نه یک مصیبت ناگهانی. برای تحقق این امر، اغلب راه آسانتر این است که تصور کنید مشکل متعلق به دوستتان است نه خود شما.


تعریف مشکل

*دقیقاً ماهیت مشکل را تعریف کیند. تا جایی که ممکن است این تعریف، باید اختصاصی باشد. تعریفی که از مشکل ارائه می دهید باید حاوی پاسخ به سوالات "چه چیزی رخ داده است؟"، "کجا، چطور، با چه کسانی و چرا " باشد.

*مشکلات پیچیده را به چند مشکل فرعی مرتبط به هم تقسیم کرده و آنها را تعریف کنید.

*در اولویت بندی مشکلات، بیشتر به "اهمیت" مشکل توجه کنید نه "ضرورت" آن.

*درک تان از مشکل را با نظر خواهی از دیگران مورد بازبینی قرار دهید.

*نقش واقعی خود را در مشکل ایجاد شده، درک نمایید.

 

بارش فکری راه حلها

*پس از تهیه لیستی از کلیه راه حل ها، نگاهی به این لیست کرده و راه حل هایی که احمقانه یا غیر ممکن به نظر می رسند را فوراً خط بزنید.

*با استفاده از راه حل های باقیمانده در لیست، پیامدهای کوتاه مدت و بلند مدت هر انتخاب را تصور کنید. کدام راهکارها امکانپذیرند؟ کدام یک ممکن است عملی تر باشند؟

*سه مورد از راه حل های مطلوب را به ترتیب اولویت، انتخاب و یادداشت کنید:

1-....................................

2-....................................

3-....................................

 

طرحریزی برای اجرای بهترین راه حل:

*مراحل اجرای راه حل را در ذهن خود مرور کرده و برای به عمل در آوردن آن برنامه ریزی کنید. ببینید برای اجرای راه حل انتخاب شده، به چه چیزی نیاز دارید و در نظر بگیرید که آیا کارآمد خواهد بود و یا اینکه قابل اجرا هست یا خیر. شاخص های موفقیت آن را نیز تعیین کنید.


اجرا

*طرح خود را به عمل در آورید. مراقب باشید که فرایند به همان گونه ای که برنامه ریزی کرده بودید، پیش برود.


ارزشیابی راه حل اجرا شده:

*در این مرحله اثرات اجرای راه حل را ارزیابی کنید. ببینید آیا مشکل شما به طور رضایت بخش حل شده و یا اینکه دیگر اشتغال ذهنی برای شما ایجاد نمی کند یا خیر. اگر جواب به سوال؛ "آیا مشکل حل شده است؟" بله باشد؛ (بنابراین فرایند حل مسئله پایان یافته است). و اگر خیر باشد؛ (می بایست اولویت دوم راه حل ها را انتخاب کرده و سایر مراحل را پیش بروید. این فرایند را تا حل مشکل ادامه دهید).

در نهایت باید اضافه نماییم که ممکن است گاهی در زندگی با مسائلی بسیار پیچیده و غامض روبرو شویم و احساس کنیم که توان مقابله با آنها را نداریم و توان حل و فصل آنها را نداریم. در چنین شرایطی می بایست خونسردی خود را حفظ کرده و با استفاده از تکنیک های مهارت حل استرس، استرس را از خود دور کرده و سپس مجدداً قوای خود را بازبینی کرده و برای حل مشکل گام برداریم.

این را هم باید در نظر داشته باشیم که گاهی برخی مسائل و مشکلات ریشه در گذشته ای بسیار پر رمز و راز و پیچیده دارند و باید همواره توجه داشت که مشکلاتی که امروز داریم، در نتیجه عدم توجهی است که دیروز داشته ایم.

 

مرکز مشاوره روان آوا



مطلب قبلی مهارت ارتباط مؤثر
مطلب بعدی تفکر انتقادی | Critical Thinking
چاپ
93700 به این مطلب امتیاز دهید:
2.9

11 نظرات مطلب "مهارت حل مسئله Problem Solving Skill"

17
0

yazdan

با عرض سلام و خسته نباشید

این موضوع شما خیلی به من کمک کرد دستتون درد نکنه

خواهشا درمورد چگونه مطالعه کردن هم مطالب بگذارید

با تشکر


3
2

مرکز مشاوره

ضمن تشکر از توجه شما

در مورد مطالعه مؤثر و روش مطالعه صحیح مطلب به مقالات اضافه شد.

موفق باشید


10
0

میلاد

سلام مطلبتون خیلی مفید بود،فقط ممکنه یک منبع واسه مطالبتون معرفی کنید، چون میخام تو مقاله ای استفاده کنم ازش


5
1

مریم

عالی بود ممنون


3
1

مرکز مشاوره

ممنون دوست گرامی


1
0

مجید شکفته

بسیار عالی بود.دررابطه با دلایل افسردگی در کودکان هم مطلب ارایه دهید .با سپاس

**************************

جواب

دوست گرامی دلایل افسردگی در کودکان بسیار متفاوت است اما از مهمترین علل آن می توان به مشکلات خانوادگی، روابط آشفته پدر و مادر، دعواهای شدید و انفجاری در خانواده، احساس عدم امنیت، سرزنشگر بودن والیدن، کنترل گر بودن والدین و یا آزارهای جسمی و جنسی اشاره کرد. اما برای شناسایی نیازمند این است که مصاحبه بالینی با کودک و والیدن برای بررسی و تشخیص و درمان افسردگی صورت پذیرد.


1
0

مرکز مشاوره

با سلام برای افسردگی در کودکان این نکته را یادآور می شویم که دلایل بسیاری می تواند داشته باشد هر چند که مهمترین علل گاهی خطرناک هستند همچون کودک آزاری و قربانی قلدری بودن، از این رو توجه به این مساله می تواند از بسیار از اختلالات و نابسامانی ها در کودکان جلوگیری کند.

در مورد افسردگی در کودکان می توانید به این کتاب مراجعه کنید:

مهارت هاي مقابله با افسردگي کودکان و نوجوانان

راهنماي والدين

نویسنده: کارول فيتزپاتريک، جان شري

مترجم: فاطمه نيکوئي، اکبر احمدي فرد

موفق باشید


1
0

زهره

سپاسگزارم بابت وقتى كه ميگذاريد و اين مطالب مفيد رو اينجا قرار ميديد.


1
0

زهره

سلام . وقتتون بخیر . من خانمی 39 ساله هستم (کارمند شرکت) و قبلا یکبار ازدواج ناموفق داشتم البته بدون بچه و حدود 8 سال هست که با همسر دومم (دندانپزشکه) ازدواج کردم که 20 سال از من بزرگتره و دبی زندگی کنیم (کشور امارات) . قبلا همسرم گفته بود که مشکلی با بچه دار شدن نداره ولی از اونجایی که من مشکل بارداری دارم , قبول نکرد که کاشت جنین رو انجام بدیم و گفت اصلا بچه نمیخواد و تصمیمش عوض شده . به هر صورت از اون موقع من خیلی ناراحتم و رفتارم یکم عوض شده , مشکل اصلی دیگه ای که الان باهاش دارم اینه که موبایلشو چک کردم و دیدم که با مریضهاش صحبتهایی مثل کسی که تازه میخواد با دختری آشنا بشه هست و باهاشون قرار میزاره البته فکر نکنم رابطه جنسی داشته باشن . در آن واحد با دو یا سه نفر صحبت میکنه و گاهی هم مثلا حدود یکماه میشه که اصلا با کسی لاس نمیزنه . وقت بهش گفتم یکم بهم ریخت و گفت چیز مهمی نیست و خودمو اذیت نکنم و اینها زودگذر هست و گفت نمیتونه دست از اینکارش برداره و اگر نمیخوام , برم و ترکش کنم . نمیدونم واقعا باید چیکار کنم . آیا درسته که ولش کنم ( چون از نظر احساسی یکم برام سخته ) و همچنین از نظر مالی یکم بهم فشار میاد البته از پس خودم برمیام . نظرتون چیه ؟؟

بعد هم واسه اینکه خودمو راضی کنم , میگم بیشتر مردها از این کارها میکنن ولی واقعیت اینه که عمرم داره هدر میره و شاید بتونم بعد از جدایی از این احساس شکستی که دارم , خلاص بشم . لطفا راهنمایی کنید. (من کمی اضطراب و نگرانی هم دارم که الان احتمالا کمس افسردگی هم اضافه شده)

************************************************************

جواب

دوست گرامی شما نیاز هست حضوری یا حداقل تلفنی با یک مشاوره خانواده تماس بگیرید، مواردی هست که باید روشن بشه. از جمله اینکه دلیل خراب شدن ازدواج سابقتون چی بوده؟ و اینکه با همسردومتون در چه فضایی آشنا شدین؟

به نظرم در این رابطه طوری تصمیم گیری کنید که در این تاریخ بهترین نتایج رو برای شما در پی داشته باشه، اگه تصمیم به جدایی شما رو از یک چاله در میاره و به چاه میندازه به نظرم تصمیمی درست نیست اما اگر الان در یک چاهی هستین و با تصمیم به جدایی به چاله ای خواهید افتاد میتونید امیدوارم باشید در این زمینه.

حتماً در کانال تلگرام مرکز مشاوره ما عضو بشوید و درباره مشاوره ازدواج و پیش از ازدواج مطالب بخونید و اطلاعات خودتون رو افزایش بدین. موفق باشید.


1
0

BaherAhmad

سلام یک مسئله که یک جوان چرا به مکتب نمیره باراه حل آن ازنگاه روانشناسی بنویس برم


0
0

مرکز مشاوره

پاسخ:

دوست گرامی سلام

با توجه به ساختار و نوع کلماتی که در پیام خود استفاده کرده اید، فکر می کنم شما از همزبانان افغان یا از کردهای کردستان عراق باشین.

به ترتیب خدمت شما عرض میکنم که مکتب نرفتن یا مدرسه نرفتن دلایل بسیاری می تونه داشته باشه و البته در سنین و مقاطع مختلف بسیار متفاوت هست.

عمده دلایلی که در سنین اولیه تخصیل می تونه باعث مدرسه نرفتن بشه:

1. ترس از مدرسه

2. عدم ارتباط با معلم یا معلیمن و مسئولین مدرسه

3. مورد تجاوز، تهدید یا قلدری قرار گرفتن

4. تکالیف سنگین

5. محیط مقایسه گر

6. اختلال نقص در توجه

7. اختلال ناسازگاری

8. وبسیاری دلایل دیگر

البته لازم است برای حل مشکل تون حتماً به صورت حضوری مراجعه بفرمایید

با تشکر

دیدگاه خود را درج فرمایید

افزودن دیدگاه

x

فرزندپروری

مشاوره تحصیلی

دسته بندی مطالب مرکز مشاوره

مرکز مشاوره

مرکز مشاوره؛ مرکز مشاوره ازدواج؛ مرکز مشاوره خانواده

 


در این مقاله قصد این است که با موفهوم مرکز مشاوره آشنا شویم، اینکه مرکز مشاوره چیست؟ خاستگاه آن کجاست و یک مرکز مشاوره چه ویژگی هایی دارد؟ مرکز مشاوره یا Counseling Center در جامعه امروز یک نیاز برای کمک به خانواده ها و افراد است. اما پیش از اینکه درمورد مراکز مشاوره مطلبی بنویسم یا بگوییم، باید به تاریخ بشر و نیازهای او نظری داشته باشیم. واقعیت این است نه تنها در مورد مشاوره و مشورت کردن بلکه درباره اکثر نیازها و رفتارها، بشر در اثر صنعتی شدن روش ارضای نیازهایش متفاوت شد.

بعنوان مثال؛ تمامی نیازهای یک خانواده دیگر توسط خودش برآورده نمی شد و بخشی از نیازهایش را از اطرافیان در برابر ارائه خدمت یا فعالیت و یا کالایی دریافت می کرد.

همانطور که در مورد آموزش فرزندان نیز روش ارضای خواسته هامانند گذشته نیست و تغییرات چشمگیری در ساختار آموزش و پرورش جهان ایجاد شده و در بسیاری از کشورها از مشاوره آموزشی، مشاوره تحصیلی، مشاوره مدرسه و مشاوره شغلی و ... استفاده می شود.

جایگاه مرکز مشاوره با گذشت زمان و مدرن تر شدن زندگی انسان اهمیت بیشتری پیدا کرده است. و امروز تبدیل به یک نهاد خدماتی مهم در جوامع شده است. امروزه بسیاری از افراد می دانند برای اینکه انتخاب همسر مناسبی داشته باشند باید به مرکز مشاوره ازدواج و نزد یک مشاور ازدواج مراجعه کنند تا اموزش پیش از ازدواج دریافت کنند و به همین منوال اکثر خانواده ها نیز می دانند برای حل مشکلات خود باید به یک مشاور خانواده مراجعه نمایند.

مشاوره

مشاوره تعاملی است که بین مشاور به عنوان مشاوره دهنده و مراجع به عنوان مشاوره گیرنده به منظور کمک به مراجع انجام می گیرد. موضوعات مشاوره بسیار گسترده است و معمولاً افراد با اهداف گوناگونی به مرکز مشاوره مراجعه می کنند. در یک مرکز مشاوره متخصصان گوناگونی به فعالیت اشتغال دارند زیرا همانطور که گفتیم به دلیل پراکندگی موضوعات و وسعت مشکلات نیاز به تخصص و صرف زمان در ارتباط با هر مشکل است.

در یک مرکز مشاوره انواع مشاوره به شرح زیر انجام می گیرد:

1.مشاوره تحصیلی

2.مشاوره خانواده

3.مشاوره ازدواج

4.مشاوره شغلی

5.مشاوره کودک

6.مشاوره نوجوان

7.مشاوره زناشویی

8. مشاوره تلفنی

9. آموزش پیش از ازدواج

10. مشاوره آنلاین

البته می توان این تقسیم بندی را به نوع دیگری نیز بیان کرد؛ که آن طبقه بندی خدمات مرکز مشاوره بر حسب مخاطب است:

1.کودک

2.نوجوان

3.بزرگسالان و جوانان

4.میانسالان

5.کهن سالان و  سالمندان

و ....

این طبقه بندی نشان می دهد که بر حسب سن مشکلات افراد بسیار متفاوت می باشد، بعنوان مثال فردی که به مرکز مشاوره مراجعه کرده و 18 سال سن دارد به احتمال بسیاری مشکلات ارتباطی مرتبط با جنس مخالف یا مشکل با پدر و مادر را مطرح خواهد کرد.

و هنگامی که مراجعین مرکز مشاوره یک زوج جوان هستند مشکل کاملاً متفاوتی را مطرح خواهند کرد.

 

مرکز مشاوره

تاریخچه مشاوره در ایران

در ایران مشاوره بین سال ۱۳۳۷ تا سال ۱۳۵۰ آغاز و جریان پیدا کرد. تربیت نیروی مشاوره نیز در دستور کار قرار گرفت. متأسفانه برنامه مشاوره و راهنمایی حذف شد و به جای آن در مدارس طرح مربیان پرورشی را اعمال کردند. اما کمبودهای این طرح مجدداً مسئولین را به فکر ایجاد مشاوره در مراکز انداخت. تا اینکه در سال 1364 هسته های راهنمایی دوباره راه اندازی شدند.

تاریخچه مشاوره درجهان

می توان گفت مشاوره در جهان  از این مراحل گذر کرده است و به اینجا رسیده است:

مرحله اول یا ابتدای قرن بیستم:

می توان گفت در ازتباط با مشاوره در ابتدای قرن بیستم و تا سال ۱۹۳۰ فعالیتهایی انجام شده است، اما این مشاوره ها  هنوز به شکلی علمی نداشته است.

مرحله دوم توسعه مشاوره در اواسط قرن بیستم بوده است:

 مر حله دوم شامل دوره بین سال های ۱۹۴۰ تا ۱۹۷۰ می باشد که در این دوره مشاوره، شکلی علمی پیدا کرد و نظریه هایی جامع در این رشته تدوین و ارائه شد.

مرحله سوم که مرحله تخصصی شدن مشاوره می باشد:

مرحله سوم که از سال ۱۹۸۰ میلادی آغاز شده و تا کنون ادامه دارد، در این دوره مشاوره جنبه تخصصی پیدا کرد. و مشاوران در این دوره به صورت تخصصی به ارائه خدمات مشاوره می پردازند.

در این دوره نیز شاهد گسترش مراکز مشاوره بوده ایم. مراکز مشاوره حتی در شهر های کوچک نیز راه اندازی شده و به مشاوره می پردازند. مراکز مشاوره امروزه در کل جهان و در اکثر کشورها برای مردم شناخته شده هستند و این مؤسسات از زندگی افراد قابل حذف نمی باشند.

در مراکز مشاوره مهمترین اصل این است که مراجع احساس راحتی و امنیت کند و این با رعایت اصل رازداری و توضیح آن به مراجع ایجاد می شود.

مراکز مشاوره از نظر نوع خدمات به انواع دیگری تقسیم می شوند:

مرکز مشاوره اعتیاد، مرکز مشاوره بازتوانی، مرکز مشاوره ازدواج، مرکز مشاوره کودک، مرکز مشاوره زناشویی، مرکز مشاوره خانواده و ...

مهمترین ویژگی مرکز مشاوره چیست؟

باید دانست ویژگی های مرکز مشاوره خوب بسیار زیادند ولی مهمترین ویژگی یک مرکز استفاده از تخصص مناسب در ارتباط با هر مشکل است. در واقع پس از پذیرش اولیه و برگزاری جلسات ابتدایی باید طرح درمانی برای مراجع در نظر گرفته شود.

 

به طور کلی یک مرکز مشاوره خدمات روانشناسی را در جامعه ارائه می دهد. در جوامع امروزی نیاز به این خدمات رفته رفته در حال افزایش است، و این به دلیل پدیده جهانی شدن و تغییرات سبک زندگی در افراد است که برای والدین و افراد این نیاز را ایجاد می کند که در زمینه تربیت فرزندان و سایر مسائل به یک متخصص در مرکز مشاوره مراجعه نمایند.

مدیران مراکز مشاوره، کارشناسان و روانشناسان مرکز مشاوره اظهار می کند نیاز به خدمات روانشناسی و مشاوره ای به طور گسترده ای رو به افزایش است.

در یک مرکز مشاوره افراد با طیف گسترده ای از مشکلات مراجعه می کنند؛ برخی از شایعترین علل افراد به مرکز مشاوره عبارتند از:

1.       مشکلات خانوادگی:

1.1   مشکلات زناشویی

1.2   مشکلات والدین با فرزندان

1.3   مشکلات طلاق

1.4   خیانت زناشویی

2.       مشکلات فردی:

2.1   افسردگی

2.2   اضطراب

2.3   استرس

2.4   اختلالات رفتاری- هیجانی

2.5   مشکلات عاطفی

2.6   مشکلات ارتباطی

2.7   ناامیدی

3.       سایر مشکلات:

3.1   افت تحصیلی

3.2   مشاوره تحصیلی

3.3   مشاوره شغلی

3.4   عدم رضایت شغلی

 در یک مرکز مشاوره ممکن است رواندرمانی و دارودرمانی با هم به کار گرفته شود به همین منظور ممکن است یک روانپزشک در مرکز مشاوره حضور داشته باشد و یا اینکه مرکز مشاوره مراجع را به یک روانپزشک خارج از مرکز ارجاع دهد. به همین منظور مدیریت مرکز مشاوره ممکن است با یک یا چند روانپزشک به منظور ارجاع و پیگری مراجعان از قبل هماهنگ نماید.

به منظور حمایت 24 ساعته در 7 روز هفته مراجعان می توانند با خط همراه اورژانسی مرکز مشاوره و یا تلفن هوشمند مشاوره ای تماس بگیرند. مرکز مشاوره معمولاً مشاوره ای محرمانه همراه با اطلاعات بسیار وسیع و گسترده و در کنار آن خدمات ارجاعی مؤثر به مراجعان ارائه می دهد.

در یک مرکز مشاوره متخصصان می بایست به تفاوت های فرهنگی و اجتماعی در نحوه کمک و ارائه خدمات به مراجعین مرکز مشاوره اهمیت بسیاری بدهد. و به همین منظور مشاورین و روانشناسان مرکز مشاوره می بایست سعی نمایند در این زمینه اطلاعات بین فرهنگی خود را بالا ببرند و از فرهنگ ها و قومیت های مختلف اطلاعات جامعی داشته باشند. به همین منظور مطالعه تاریخچه ای مسائل فرهنگی، اجتماعی و قومیتی بسیار اهمیت دارد و می تواند موجب ارتباط سریعتر و تحکیم ارتباط مشاوره ای شود.

 از دیگر ویژگی های یک مرکز مشاوره موفق این است که متخصصان مرکز مشاوره می بایست بخشی از زمان و درآمد سالیانه خود را صرف بازآموزی و یادگیری روش های موثر نمایند. به طور کلی با توجه به ویژگی های شخصیتی هر مشاوری به نظریه ای خاص جذب می شود و بهتر است در یک مرکز مشاوره روانشناسانی با دیدگاه های متنوع و متفاوت اشتغال داشته باشند.

با توجه به اهمیت اشتغال در دنیای امروزه یک مرکز مشاوره می بایست از داشتن یک متخصص مشاوره شغلی بهره بگیرد. مشاوران شغلی در مراکز مشاوره اهمیت بسزایی دارند زیرا بخش قابل توجهی از زمان روزانه آدمی در محل کار سپری می شود. و به طور کلی بخش زیادی از عمر انسان در فعالیت های شغلی مصروف می گردد بنابراین می توان انتظار داشت که تا چه حد رضایت شغلی می توان موجب افزایش رضایت در سایر جنبه های زندگی، از جمله؛ زندگی زناشویی، زندگی فردی و غیره شود.

مرکز مشاوره معمولاً از تخصص یک روان­سنج که به آزمون­های روانی، اهمیت استفاده و تفسیر نتیجه آنها اشراف کامل دارد نیازمند است. آزمون های مورد استفاده در مرکز مشاوره معمولاً به دو  دسته اصلی شامل؛ آزمون های عینی  و آزمون های فرافکن تقسیم می شوند.

 

مشاوره تلفنی

پیشرفت تکنولوژی و پیچیدگی زندگی امروز منجر به بروز بحرانهای مختلف فردی و اجتماعی شده که این امر خود ناراحتی های روانی، تقلیل روابط و افول ارزشهای انسانی را به دنبال داشته است. مواجهه با عواقب پیشرفت سریع و غیرقابل کنترل تکنولوژی، ایجاد شیوه های مختلف شناخت مشکلات فردی و اجتماعی، پیشگیری و کاهش و رفع آنها را ضروری ساخته است.

امروزه، گسترش وسایل ارتباط جمعی و پیچیدگی روابط اجتماعی ضرورت استفاده از سایر شیوه های مشاوره از جمله مشاوره تلفنی را ایجاب نموده است. در این راستا مرکز مشاوره روان آوا با راه اندازی مشاوره تلفنی به صورت تلفنی هم به مراجعان خدمت رسانی می نماید.

بنا به تعریف انجمن مشاوره انگلستان، مشاوره تلفنی به معنای ایجاد یک رابطه ی قراردادی و مداوم تلفنی با رعایت اصول مشاوره ای بین یک مشاور متخصص و مجرب و یک تماس گیرنده می باشد. مشاوره حضوری و مشاوره تلفنی مؤثرترین خدمات و فوریت های مشاوره فردی، خانوادگی، آسیب های روانی – اجتماعی و جسمی را در برمی گیرد.

باید اضافه کرد که مشاوره هم علم است و هم هنر؛ علمی که از راه آموزش تخصصی و در راستای کاربرد عملی شکل می گیرد و هنری که علاوه بر فنون و مهارت های خاص، استعداد فطری و آمادگی های ویژه لازم را می طلبد، آمادگی هایی که هر فرد باید قبل از ورود به این حرفه دارا باشد و همگام با آموزش، آن را بارور سازددر مشاوره تلفنی، به دلیل شرایط خاص و عدم امکان بکارگیری مهارت غیرکلامی، تبحر و کسب مهارت های بیشتر در شناسایی مشکلات تماس گیرندگان از طریق تلفن ضرورت دارد.

مشاوره تلفنی یکی از شیوه های مداخلاتی جدید می باشد که به سرعت در سرتاسر جهان گسترش کمی و کیفی یافته است. در کشور ما به دلیل وسعت جغرافیای، افزایش جمعیت و وجود پاره ای از اعتقادات سنتی و مذهبی، استفاده از مشاوره تلفنی بسیار شایع و متداول است. استقبال چشمگیر تماس گیرندگان و افزایش روزافزون آنها و همچنین ارائه خدمات متنوع مشاوره ای منجر به افزایش کیفیت و تخصصی شدن خدمات شده است.

مشاوره آنلاین مشاوره آنلاین یا مشاوره در بستر یک ارتباط اینترنتی با استفاده از اپلیکیشن های عمومی مانند مشاوره در اسکایپ، مشاوره در واتساپ، مشاوره در نرم افزار زوم، مشاوره در نرم افزار گوگل دو و نرم افزارهای اختصاصی تری که مراجعین می توانند با آن با مشاور خود در ارتباط باشند.

این نوع از مشاوره که پس از همه گیری کرونا یا همان کووید 19 covid19 در میان مشاوران و مراجعین به دلیل شرایط قرنطینه و محدودیت های ایجاد شده رواج پیدا کرد امروزه توسط بسیاری از مشاوران و روانشناسان در تمامی دنیا قرار می گیرد. و به نظر می رسد برچیده شدن محدودیت ها و عادی شدن شرایط از گرایش افراد به این سبک مشاوره نکاسته باشد. در واقع این روش از بسیاری جهات مورد توجه افراد و مراجعین است. که از آن جمله می توان به صرفه جویی در وقت و هزینه، عدم نیاز به تشریفات و آمادگی های مربوط به خارج شدن از منزل و نیز احساس در دسترس بودن بیشتر این خدمات در شهرها و فواصل و حتی نقاط دوردست مانند یک کشور دیگر اشاره کرد. 

مشاوره آنلاین در دوره کرونا به حدی رونق گرفت که متخصصان و صاحبنظران این حوزه برای مشاوره تلفنی پروتکل ها یا دستورالعمل هایی منتشر کردند که در آن به نکات مهم در ارتباط مشاوره ای مطرح و بر حفظ این اصول تأکید شده است. از جمله مهمترین این نکات توجه کامل و تمام و شنیدن و دیدن مراجع در همان بسترهای ارتباطی است. و همچنین توجه به اصل رازداری که در آن توجه به این نکته است که مطالب بازگوشده توسط مراجع می بایست کاملاً محرمانه باشد و همانند جلسه مشاوره درمان حضوری مراجع احساس امنیت کامل به فضای مشاوره برای طرح موضوعات خود داشته باشد.

لازم به ذکر است بنابر در خواست مراجعین و هموطنان خارج از کشور این سبک از مشاوره توسط همکاران مراکز مشاوره ما تا پیش از شرایط کرونا و قرنطینه انجام می گرفت و این مسأله سبب شد در شرایط بحرانی پیش آمده کارشناسان و مشاوران و روانشناسان ما آمادگی و تجربه بیشتری در این زمینه داشته باشند، که این خود در اثربخشی جلسات مشاوره تأثیرگذار می گذارد.

ما با همکارانمان در مرکز مشاوره روزنه (رهیار)، مرکز مشاوره شیوا، مرکز مشاوره فرح بخش سعی کردیم یک مرکز مشاوره خوب و کارآمد را در غرب تهران، شمالغرب تهران و شمال تهران فراهم کنیم، مرکز مشاوره روزنه (رهیار) یکی از مراکز مشاوره خوب در تهران است که از متخصصین جوان و کارآزموده ای بهر می برد، اهالی خیابان شریعتی تهران، بخصوص در حوالی متروقلهک، قیطریه، تجریش و دربند و بسیاری از نقاط دیگر در این حوالی می توانند خدمات خوب به همراه بهترین مشاور و بهترین روانشناس را در این مرکز بیابند.
همچنین برای اهالی غرب تهران، جنب خروجی متروی صادقیه نیز در کلینیک فرحبخش توانسته ایم یکی از بهترین مراکز مشاوره در غرب تهران را دائر نمائیم. در این مرکز هم متخصصین گوناگونی را گرد هم آورده ایم تا بهترین خدمت را به مراجعین محترم ارائه دهیم.

علاوه بر این در مرکز مشاوره شیوا نیز واقع در جلال آل احمد مرکز مشاوره جامعی را توانسته ایم با کمک همکارانی زبده و پرتلاش فراهم نماییم، تا عزیزان بتوانند در غرب تهران، دسترسی خوبی به مشاور خوب و روانشناس خوب داشته باشند.

امیدواریم با این خدمات گام مؤثری در جهت حفظ و ارتقاء سلامت روانی جامعه کشور برداریم.
 

 

 

 

 

 

 

soap2day