Menu

مشاوره خانواده

نوبت دهی و پذیرش

 

شماره های تماس جهت تعیین نوبت

شعبه قلهک( شمال و شمال شرق تهران؛ قلهک- جنب مترو قلهک- مرکز مشاوره روزنه (رهیار)
02188253229-09360695153

شعبه گیشا ( غرب و شمال غرب تهران؛ گیشا- جلال آل احمد- مرکز مشاوره شیوا)

02188253229-09360695153

 

شعبه صادقیه (غرب تهران؛ ضلع شمالی ایستگاه مترو صادقیه- مرکز مشاوره فرحبخش)

02188253229-093606951530

تلفن مشاوره ای هوشمند9092301369

خدمات تخصصی ما

مشاوره ازدواج
مشاوره
 پیش از ازدواج

مشاوره خانواده
درمان اختلالات روانی و رفتاری
مشاوره تحصیلی وکنکور
مشاوره شغلی

آموزش مهارت های زندگی

مشاوره کودک و نوجوان

بازی درمانی و افزایش خلاقیت در کودکان

خدمات ما در یک نگاه

مشاوره فردی
مشاوره
گروهی
ارزیابی هوش
روانشناس کودک
ارزیابی شخصیت
برگزاری کارگاه های آموزشی ویژه عموم
برگزاری کارگاه های آموزشی ویژه متخصصین

آموزش والدین
همکاری با مدارس
همکاری با مهدکودک ها
انجام پروژه های تحقیقاتی

مقالات خانواده

ويژگي قربانيان قلدری یا بچه های تو سری خور
مرکز مشاوره
/ دسته بندی ها: خانواده, کودک, فرزندپروری

ويژگي قربانيان قلدری یا بچه های تو سری خور

ويژگي قربانيان قلدری، بچه های تو سری خور،

ويژگي قربانيان قلدری یا بچه های تو سری خور

بطور كلي قربانيان قلدري ناايمن، بسيار محتاط و داراي خودپندارة پايين مي‌باشند و نمي توانند از خود دفاع كنند و از لحاظ اجتماعي معمولاً افرادي منزوي و فاقد مهارت هاي اجتماعي مي باشند. قربانيان بطور معمول گرايش به نشان دادن ضعف سازگاري عاطفي و اجتماعي نسبت به تغييرات در محيطشان دارند. ممكن است آنها به لحاظ فيزيكي يا تحصيلي از همسالان شان متفاوت و مشخص باشند و بعنوان عزيز كرده ي معلم طبقه بندي شوند و همچنين بوسيله اذيت كردن به آساني ناراحت مي شوند و معمولاً با دانش آموزاني از قوميت هاي مختلف نشست و برخاست مي كنند .افراد قلدر به هدف قراردادن كساني گرايش دارند كه آ‌ن ها براحتي ناراحت شوند. قربانيان معمولاً كم ترين احساس ارتباط را به محيط مدرسه دارند و معمولاً با ارادة خود در فعاليت هاي فوق برنامه شركت نمي كنند.

 اگر فرد قرباني به طور مزمن قرباني شود، چنين دانش آموزي ممكن است علائمي مانند: قربانيان خشونت خانگي مزمن بروز دهند. قرباني شدن دانش آموز هنگامي است كه تجربه شخصي مستقيم از تهديد و يا صدمه از جانب دانش آموز ديگري وجود دارد .نولين و ديويس در تحقيقي پي بردند كه 17 درصد از دانش آموزان مدرسه راهنمايي گزارش دادند كه شخصاً در مدرسه مورد قلدري قرار گرفته اند و 12درصد از آن ها اظهار كردند كه به طور كلي مورد قلدري واقع شده اند. قربانيان به اين دليل انتخاب مي شوند كه آنها حمايت اجتماعي بسيار كمي از جانب همسالان خود دريافت مي كنند. دانش آموزان قرباني ممكن است خود را در روابطشان با مرتكبين قلدري آسيب پذير نشان دهند كه اين مي‌تواند شانس هاي وقوع قلدري را افزايش دهد. همانند: تعداد اندك دوستان و نياز شديد به صميميت و نزديكي با همسالان. قرباني قلدري شدن منجر به احساس ترس، تحقير، بيچارگي و نوميدي مي شود. انجمن پزشكي آمريكا  اعلام كرد كه علائم خطرناكي هم در قلدري و هم در مسائل روانشناختي ديگر در قربانيان قلدري وجود دارد، كه از اين قرار مي باشند:

- اجتناب كردن از موقعيت ها، مكان ها و يا افرادي معين.

- افزايش فراواني غيبت از مدرسه.

- تغييرات رفتاري مانند گوشه گيري، انفعال، پرخاشگري شديد، خود تخريبي، تمركز ضعيف و دوره هاي غيرقابل توجيه از خشم و اوقات تلخي.

- گريه مداوم.

- علائم ضعف عزت نفس.

- عدم تمايل به صحبت كردن يا نشان دادن نشانه هاي ترس هنگامي كه دربارة موقعيت ها يا افرد ويژه اي مورد سوال قرار مي گيرد.

- علائم جسماني آسيب ديدگي.

- استفاده از داروهاي الكلي و انواع ديگر آن.

- افكار خودكشي گرايانه.

- تغيير ناگهاني در كاركرد تحصيلي و اجتماعي.

- علائمي مداوم غيرقابل توجيه فيزيكي همانند، اختلال خواب، سردرد، و دردهاي شكمي.

رويدادهاي قلدرانه در مدرسه هم تاثيرات فوري و هم تاثيرات بلندمدت زيان بخشي در پي دارد. قلدربودن يا قرباني قلدري بودن تاثيرات پايداري خواهد داشت كه براستي مي تواند در سراسر زندگي شخص مداوم باشد. قربانيان متحمل بيشترين تاثيرات فاجعه آميز رفتارهاي قلدرانه مي باشند. اگر قرباني شدن درمان نشود مي تواند به افسردگي، اختلال استرس پس از سانحه، ترك تحصيل از مدرسه و حتي خودكشي منجر شود. ريجبي(2003) اظهار كرده است كه اگر استرس در يك دورة زماني بيش از حد تجربه شود احتمالاً نه تنها منجر به اضطراب و افسردگي مي شود بلكه احتمالاً مي تواند به سيستم ايمني بدن صدمه بزند.

 

قربانيان قلدري مداوم در طول دورة كودكي در زندگي آتي خود از عزت نفس پايين و افسردگي رنج مي برند. ارتباطي قوي بين قرباني شدن و ظهور نشانه هاي ضعف رواني و سلامت فيزيكي وجود دارد. قربانيان قلدري در مدرسه از اعتماد به نفس پايين، افسردگي باليني، ترس ها ونگراني هاي ناهنجار و نيز اختلالات خواب، تيك هاي عصبي وسلسله گريه هاي مداوم رنج مي برند. رابطة مستقيمي بين قلدري مستقيم (قلدري فيزيكي) و مشكلات سلامت عمومي در دانش آموزان مانند، گلودردهاي شديد، سرماخوردگي و سرفه هاي مداوم وجود دارد. قربانيان رفتارهاي قلدري ممكن است در وضع تحصيلي دچارافت شوند، مدرسه را رها كنند ويا از اضطراب رنج ببرند. اولين دليلي كه دانش آموزان از مدرسه ترك تحصيل مي كنند و بعدها به مدرسه برنمي گردند ترس از اذيت و آزارشدن و مورد حمله قرار گرفتن است. روابط مثبتي بين قلدري در نوجواني و خشونت شديد در زندگي آتي وجود دارد. بعلاوه احتمال بيشتري وجود دارد كه دانش آموزان قلدر در رفتارهاي جنايي در زندگي آتي درگير شوند.

 

مطلب قبلی مشاوره خانواده
مطلب بعدی به وجود آمدن شخصيت قرباني و شیوه فرزندپروری والدين
چاپ
40428 به این مطلب امتیاز دهید:
3.1

2 نظرات مطلب "ويژگي قربانيان قلدری یا بچه های تو سری خور"

2
0

بیتا

راه حلش چیه


1
1

مرکز مشاوره

سلام

بستگی به شدت مشکل داره

گاهی مهارت آموزی به کودک می تواند مفید باشد و گاهی هم کمک گرفتن از روانشناس و مشاور مدرسه، اما آنچه مهم است نوع فرزندپروری و آموزش به کودک است که می تواند مؤثر باشد به این معنی که والدین با برخورد خود با فرزندشان از همان روزهای نخستین چگونه برخورد می کنند و چگونه به کودک خود امنیت می دهند. در این رابطه می توانید سایر مقالات سایت مرکز مشاوره را که در خصوص اینگونه موارد تهیه شده اند را مطالعه بفرمایید

دیدگاه خود را درج فرمایید

افزودن دیدگاه

x

الهام نعیم آبادی

مشاوره تحصیلی

soap2day