Menu

نوبت دهی و پذیرش

 

شماره های تماس جهت تعیین نوبت

شعبه قلهک( شمال و شمال شرق تهران؛ قلهک- جنب مترو قلهک- مرکز مشاوره روزنه (رهیار)
02188253229-09360695153

شعبه گیشا ( غرب و شمال غرب تهران؛ گیشا- جلال آل احمد- مرکز مشاوره شیوا)

02188253229-09360695153

 

شعبه صادقیه (غرب تهران؛ ضلع شمالی ایستگاه مترو صادقیه- مرکز مشاوره فرحبخش)

02188253229-093606951530

تلفن مشاوره ای هوشمند9092301369

خدمات تخصصی ما

مشاوره ازدواج
مشاوره
 پیش از ازدواج

مشاوره خانواده
درمان اختلالات روانی و رفتاری
مشاوره تحصیلی وکنکور
مشاوره شغلی

آموزش مهارت های زندگی

مشاوره کودک و نوجوان

بازی درمانی و افزایش خلاقیت در کودکان

خدمات ما در یک نگاه

مشاوره فردی
مشاوره
گروهی
ارزیابی هوش
روانشناس کودک
ارزیابی شخصیت
برگزاری کارگاه های آموزشی ویژه عموم
برگزاری کارگاه های آموزشی ویژه متخصصین

آموزش والدین
همکاری با مدارس
همکاری با مهدکودک ها
انجام پروژه های تحقیقاتی

مقالات آسیب شناسی روانی

با فرزند لجبازم چه کنم؟  راه کارهایی برای مقابله با لجبازی در کودکان

با فرزند لجبازم چه کنم؟ راه کارهایی برای مقابله با لجبازی در کودکان

راه کارهای مقابله با لجبازی در کودکان

ا فرزند لجبازم چه کنم؟  راه کارهایی برای مقابله با لجبازی در کودکان

 

هنگامی که با لجبازی کودک روبه رو می شوید لازم است به 2 نکته توجه کنید:

1- آرامش خود را حفظ کنید، زیرا مهمترین الگوی تربیتی برای فرزندتان، نوع رفتار و حرکات خودتان است، اگر خودتان قادر به کنترل هیجانات تان نباشید چطور می توان از کودک این انتظار را داشت؟

2- هیچ وقت کودک را مورد سرزنش، توهین و تنبیه فیزیکی قرار ندهید

راه حل های مواجهه با لجبازی:

1-   به کودک حق انتخاب بدهید، تا جای ممکن به کودک خود مستقیماً دستور ندهید بهتر است با دادن انتخاب های مختلف تصمیم گیری را به او واگذار کنید، تنها در این صورت است که هر دو طرف رضایت لازم را کسب می‌کنید. مثلاً نباید به بچه گفت همین حالا تکالیفت را انجام بده زیرا باعث شروع یک بحث بی حاصل می شود در عوض بهتر است بگوییم:«کدام کار را دوست داری اول انجام بدی ؟تکالیفت را بنویسی ؟یا تلویزیون تماشا کنی؟» با این شیوه رفتاری نیاز کودک خود را به مستقل بودن برطرف می کنید.

2 - کیفیت رابطه تان را بهبود ببخشید، بچه‌هایی که لجباز هستند، معمولا سخت متقاعد می شوند و اگر نحوه ارتباط صحیح با آن ها را ندانیم، رفتار کردن با آنها مساله ساز خواهد شد، پس بهتر است اول روی کیفیت ارتباطی مان کار کنیم و به خواسته ها و نیازهای فرزندمان توجه کنیم و در صورت امکان جهت رفع آنها تلاش کنیم .در صورتی که  امکان برآورده شدن آن وجود ندارد دلایل مخالفت خود را با او در میان بگذاریم، برای این کار بهتر است بعد از این که در قالب یک گفتگوی صمیمانه و رودررو، به طور منطقی علل مخالفت خود را بیان کردیم ، خواسته او را به زمان دیگری موکول کنیم و یا به عنوان مثال فرزندتان اصرار دارد که به سینما برود ولی زمان مناسبی برای رفتن به سینما نیست بهتر است به جای گفتن نه، با او صحبت کرده و دلایل مخالفت خود را به طور منطقی برایش توضیح دهید، مثلاً بگویید:« امروز برای رفتن به سینما روز شلوغی ست و ممکن است بلیط تمام شده باشد» وقتی برای بچه توضیح می دهید و او را از ابهامات ذهنی اش خارج می کنید نیاز به دیده شدن و توجه لازم برطرف شده و به احتمال زیاد قانع خواهد شد، همچنین می توانیم  جایگزین مناسبی برایش در نظر بگیریم ،  می توانید به او پیشنهاد دهید : «نظرت چیست که در خانه با هم فیلم ببینیم؟»

3- از قصه و بازی کمک بگیرید، اگر کودک شما در خصوص انجام یکسری فعالیت ها لجاجت می کند می توانید  از شیوه قصه و بازی کمک بگیرید مثلاً اگر کودک از مسواک زدن امتناع می‌کند، یک نمایش عروسکی ترتیب دهید از زبان  عروسک مورد علاقه اش با  او صحبت کنید و از مزایای مسواک زدن و معایب مسواک نزدن ، برایش بگویید.

 4- قوانین خانوادگی تعیین کنید، در وضع این قوانین نظر تک تک اعضای خانواده را مد نظر قرار دهید  به طوری که همگی نسبت به آنها آگاهی و رضایت داشته باشند،  قوانین نوشته شده را در محلی قابل دید بچسبانید. وقتی وظایف مشخص باشند کودک شما می داند که از او چه انتظاری میرود و بحث های غیرضروری پیش نخواهد آمد

 5- قاطعیت داشته باشید، دراکثر موارد به دلیل برخورد نامناسب والدین، کودک می فهمد که بهترین کار برای رسیدن به خواسته هایش، قشقرق راه انداختن است، در این موارد تا زمانی که کودک رفتار صدمه آفرین ندارف نسبت به او کاملاً بی تفاوت باشید و اگر شرایظ مناسب است او را ترک کنید و یا اینکه او را به اتاقش ببرید( در حد 3 الی 4 دقیقه) و بگویید: «معلومه که خیلی ناراحتی تنهات میذارم تا آروم شی بعد بیا بیرون» وقتی کودک آرام شد باید اوضاع به حالت اول باز گردد انگار که هیچ اتفاقی نیوفتاده است.

6- تا حد امکان از واژه« نه » استفاده نکنید و یا کمتر استفاده کنید و حتماً دلایل نه گفتن خود را بیان کنید، در واقع هرچه در فعالیت های روزانه زندگی تان منظم تر عمل کنید ،کمتر احتمال دارد که با رفتار سرسختانه روبرو شوید، مثلاً اگر او همیشه بعد از خوردن شام تکالیفش را انجام می دهد دیگر مجبور نیستید هر روز در این باره با او بحث کنید و خود به خود ، بچه به این روال عادت خواهد کرد  تا حد امکان هنگام صحبت با کودک و تعیین قوانین از جملات روشن و مشخص و غیر مبهم استفاده کنید.

7- در وضع قوانین خساست به خرج دهید ، سعی کنید در وضع قوانین، از بکن یا نکن های غیرضروری اجتناب کنید هرچه قوانین کمتر باشند، احتمال پیروی از آن ها بیشتر می شود.

8- الگوی مناسبی باشید ، سعی کنید خودتان به عنوان والدین کودک، الگوی مناسبی برای سازگاری و موافقت باشید، معمولا لجبازی کودک، حاصل یادگیری رفتارهای لجبازانه ی والدین اوست. بهتر است در نوع رفتارهای تان بازبینی انجام دهید و در صورت نیاز آن را اصلاح کنید. در این خصوص بهتر است ازیک  مشاور متخصص کمک بگیرید.

مطلب قبلی خودشیفتگی؛ نارسیست | Narcissism
مطلب بعدی برای تقویت اعتماد به نفس خود چه کار کنم؟
چاپ
32883 به این مطلب امتیاز دهید:
4.3

لطفا برای ارسال نظر وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید

x

مشاوره ازدواج

مشاوره تحصیلی

soap2day