Menu

روانشناسی

نوبت دهی و پذیرش

 

شماره های تماس جهت تعیین نوبت

شعبه قلهک( شمال و شمال شرق تهران؛ قلهک- جنب مترو قلهک- مرکز مشاوره روزنه (رهیار)
02188253229-09360695153

شعبه گیشا ( غرب و شمال غرب تهران؛ گیشا- جلال آل احمد- مرکز مشاوره شیوا)

02188253229-09360695153

 

شعبه صادقیه (غرب تهران؛ ضلع شمالی ایستگاه مترو صادقیه- مرکز مشاوره فرحبخش)

02188253229-093606951530

تلفن مشاوره ای هوشمند9092301369

خدمات تخصصی ما

مشاوره ازدواج
مشاوره
 پیش از ازدواج

مشاوره خانواده
درمان اختلالات روانی و رفتاری
مشاوره تحصیلی وکنکور
مشاوره شغلی

آموزش مهارت های زندگی

مشاوره کودک و نوجوان

بازی درمانی و افزایش خلاقیت در کودکان

خدمات ما در یک نگاه

مشاوره فردی
مشاوره
گروهی
ارزیابی هوش
روانشناس کودک
ارزیابی شخصیت
برگزاری کارگاه های آموزشی ویژه عموم
برگزاری کارگاه های آموزشی ویژه متخصصین

آموزش والدین
همکاری با مدارس
همکاری با مهدکودک ها
انجام پروژه های تحقیقاتی

مقالات روانشناسی و مشاوره

مرکز مشاوره

اعتیاد به اینترنت و بازی های کامپیوتری

اعتیاد به اینترنت و موبایل

اعتیاد به اینترنت و بازیهای کامپیوتری

 

 

از حدود بیست سال پیش کامپیوترها رفته رفته به خانه ­های ما آمدند، تا قبل از آن بیشتر در اداره­ها، ارگان­ ها و اماکن عمومی از آنها استفاده می­ شد. اما با تغییر در شکل و ساخت آنها و نیز با هدف همه گیر شدن این فناوری در زندگی بشر امروزه در هر خانه­ ای حداقل یک کامپیوتر خواهیم یافت. کامپیوترها خیلی زود جای خود را در منازل پیدا کردند و سپس از آن با انواع و اقسام کوچک و سبک تمام زندگی انسان­ها را اشغال کردند و به یک همدم و ابزار همیشگی انسان ها تبدیل شدند. در کنار کامپیوترها گوشی­ های موبایل هستند که به سرعت با امکانات ، جذابیت­ ها و مدل های متفاوتی ارائه می­ شوند.  از آنجا که ممکن است بخشی از حرفه ، شغل یا کار خود را با کمک این امکانات و وسائل ارتباطی انجام دهیم وقت بسیاری از برخی افراد به کار با آنها اختصاص دارد. اما در کنار استفاده معمول و سازنده از کامپیوتر، امروزه مشاهده می­ شود که برخی افراد به شکلی افراطی از آن استفاده می­ کنند و به بیان دیگر دچار اعتیاد به این نوع تکنولوژی و مسائل پیرامون آن مثل وب­گردی ، چت کردن ، بازهای رایانه­ ای و شده­اند. امروزه تعریف اعتیاد در (DSM-IV) که معیار تشخیص اختلالات روانی و رفتاری در انجمن روانشناسان آمریکا ( APA ) می­باشد تغییر یافته ­و دیگر فرد معتاد کسی نیست که تنها به مصرف مواد مخدر یا دارویی خاص بپردازد، بلکه هرگاه فردی به انتخاب و انجام مداوم یک عمل، رفتار خاص یا عادت ویژه وابسته شود به نحوی که در هنگام دوری از آن وی پریشان، خشمگین، مضطرب یا نا­آرام گردد، می­توان گفت فرد مبتلا به اعتیاد در آن حوزه معین شده است.

البته این گونه رفتارها ممکن است دارای شدت و ضعف ­های متفاوتی در افراد مختلف باشد. اما با توجه به مشاهده رفتار جوانان ، نوجوانان و بسیاری از بزرگسالان به روشنی برخی از نشانه­ های مورد بحث را خواهیم دید.

اعتیاد به اینترنت و وابستگی به کامپیوتر و بازهای رایانه ­ای می­ تواند بسیار مخرب و ویرانگر باشد. البته شاید در یک نگاه سطحی این جمله خیلی اغراق آمیز به نظر بیاید. اما باید توجه داشته باشیم تاثیرات آهسته و پنهان استفاده از اینترنت و کامپیوتر آن چنان آرام و به تدریج رفتار فرد را تغییر می­دهند که خود فرد متوجه این تغییر رفتار نمی ­شود و تنها اطرافیان وی این تفاوت و تغییرات را حس می­ کنند.

بازی­ های کامپیوتری و اینترنت ذهن بسیاری از نوجوانان را به خود اختصاص داده است. که این به نوبه ­ی خود باعث ایجاد عدم تمرکز و کاهش تمرکز شده است. در بسیاری از نوجوانان تنها با صرف وقت نسبتاً زیاد از اینترنت یا کامپیوتر رضایت خاطر کامل به دست می ­آید.

در برخی از آنها تلاش خود و اطرافیانشان برای کاهش یا کنترل میزان استفاده از اینترنت یا بازی­ های کامپیوتری به دلیل شدت وابستگی بی نتیجه است و یا اگر هم این کار انجام شود عوارضی مانند احساس افسردگی، کسالت و یا عصبانیت را در پی دارد. مانند عوارضی که در اعتیاد دارویی هم وجود دارد.

در نهایت باید بگویم که آسیب­های اعتیاد به اینترنت در درازمدت می­تواند بسیار گسترده باشد، مهمترین پیامدهای آن پایین آمدن میزان یادگیری در اثر کاهش تمرکز ، پرخاشگری در اثر تحریک­پذیری بالا ، منزوی شدن و دوری از خانواده و در نهایت به دلیل کناره­ گیری و انفعال فرد ممکن است از پیشرفت معمول در تحصیل یا کار خود باز بماند زیرا اینترنت یا کامپیوتر بسیاری از فرصت­ های اجتماعی و آموزشی را از وی سلب خواهد کرد.  بنابراین لازم است با توجه به اهمیت این فناوری در زندگی­ مان با رویکردی صحیح و متعادل از آن استفاده کنیم و میان استفاده صحیح و اصولی از آن با استفاده آسیب­ زا تمایز قائل شویم و از آن به عنوان وسیله ­ای برای پیشرفت و یادگیری استفاده کنیم نه اینکه وسیله­ ای برای سرگرمی و تفریح که در نهایت باعث عدم پیشرفت مان شود و به لحاظ جسمی هم آسیب­ هایی به ما بزند.

مطلب قبلی خطاهای شناختی
مطلب بعدی مشاوره خانواده
چاپ
31153 به این مطلب امتیاز دهید:
3.2

دیدگاه خود را درج فرمایید

افزودن دیدگاه

x

مشاوره ازدواج

مشاوره تحصیلی

soap2day